چرا نیروی کار بومی در وضعیت بیکاری نظاره گر کارگر غیر بومی باشد؟
تغییر فرهنگ کار و تلاش یکی دیگر از معضلات ورود نیروی کار غیر بومی به استان است؛ آسیب های فرهنگی ناشی از ورود مهاجر کارگری مرد و مجرد( با سطح تحصیلات پایین) به استان نیز قابل تأمل می باشد؛ چرا که جوانان استان که به سخت کوشی و پیگیری معروف بودند، به نوعی سطح توقعشان بالا رفته و تمایلی به انجام کار غیر اداری ندارند.
کد خبر: ۵۸۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳ 07 July 2015
به گزارش تابناک یزد مدیرکارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در گفت و گو با تابناک یزد در ارتباط با اینکه « چند درصد شاغلین استان یزد، بومی هستند؟» اظهار داشت: در استان یزد در حوزه مشاغل تخصصی، 95 درصد کارگران بومی هستند، ولی در زمینه مشاغل خدماتی و کارگری ساده با کمبود نیرو مواجه است و 75 درصد کارگران غیربومی در این مشاغل مشغول به کار هستند و در مجموع مشاغل تخصصی و خدماتی و کارگری ساده، می توان گفت 80 درصد جامعه کارگری در استان یزد بومی هستند.
فریبا آیت اللهی درباره دلایل جذب نیروهای غیر بومی در استان افزود: نکته قابل توجه در رویکرد توسعه استان، تلاش دست اندرکاران برای ایجاد فرصت های شغلی جدید و رفع معضل بیکاری در استان می باشد. با این وجود بررسی های صورت گرفته نشان می دهد به دلیل بالا بودن سطح تحصیلات در استان(رتبه 3 استان در شاخص نرخ باسوادی) و نیاز مشاغل صنعتی و ساختمانی به نیروی کارگر ساده، رویکرد توسعه استان در راستای جذب جویندگان کار استان نبوده و عملا در خدمت جویندگان کار غیر بومی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: بررسی تعداد مهاجرت صورت گرفته در دهه 90 نشان می دهد حدود 24هزار نفر از استان خارج و جمعیتی حدود 50 هزار نفربه استان وارد شده اند و استان یزد با توجه به خالص مهاجرت مثبت طی 30 سال گذشته، یکی از قطب های اصلی مهاجرپذیر کشور محسوب می شود. از طرف دیگر، بررسی اطلاعات غیر رسمی نشان می دهد بخش قابل توجهی از فارغ التحصیلان یزدی در سطوح عالی، به دلایل مختلف از استان خارج شده اند که در صورت تغییر رویکرد استان به ایجاد فرصت های شغلی مناسب می توان روند مهاجرت نخبگان از استان را معکوس نمود.
آیت اللهی افزود: فارغ التحصیلان دانشگاهی عمدتاً رغبتی به اشتغال در واحدهای صنعتی ندارند و حاضرند در رتبه ای پایین تر در ادارات دولتی فعالیت کنند.
وی در ارتباط با آسیب های ناشی از حضور جویندگان کارغیر بومی در استان، بیان کرد: بررسی دقیق این موضوع نشان می دهد به دلیل ورود مهاجر کارگری به صورت مجردی به استان، شاخص نسبت مرد به زن در استان با نسبت 109مرد به 100 زن در کل جمعیت و نزدیک به 112مرد به 100 زن در جمعیت فعال استان ( 64-15 سال)، اختلاف قابل توجهی با میزان استاندارد آن (متوسط 104 مرد به 100 زن در کشور) پیدا کرده است و استان یزد بعد از استان بوشهر در جایگاه دوم حضور جویندگان کار غیر بومی قرار دارد.
ایشان تغییر فرهنگ کار و تلاش را یکی دیگر از معضلات ورود نیروی کار غیر بومی به استان دانست و گفت: آسیب های فرهنگی ناشی از ورود مهاجر کارگری مرد و مجرد( با سطح تحصیلات پایین) به  استان نیز قابل تأمل می باشد؛ چرا که جوانان استان که به سخت کوشی و پیگیری معروف بودند، به نوعی سطح توقعشان بالا رفته و تمایلی به انجام کار غیر اداری ندارند.
وی ادامه داد: ساکنان شهرهای کوچک با رؤیاهای شیرینی که در سر دارند به شهرهای بزرگ و صنعتی مهاجرت می کنند، اما در قبال دست یافتن به این رؤیاها، گاهی ساکنان بومی این شهرها را در معرض خطرات ناشی از مهاجرت خود قرار می دهند که در برخی موارد، مانند ترکشی در کالبد فرهنگی و اجتماعی شهر فرود می رود.
مدیرکارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در پایان تأکید کرد: رشد مهاجرت و سرازیر شدن افراد غیربومی برای کسب و کار به استان، موجب افزایش آسیب های اجتماعی در استان می شود؛ آمارهای موجود نشان می دهد64 درصد زندانیان استان غیربومی هستند.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار