در جلسه توسعه صادرات استان قم نسبت به حمایت از صنایع کفش، فرش و چوب و مبلمان تأکید شد.
کد خبر: ۶۱۳۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲ 30 May 2018

به گزارش تابناک قم، جلسه توسعه صادرات استان قم ظهر امروز با حضور سید مهدی صادقی استاندار و جمعی از مسئولان و تولیدکنندگان استان در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

در این جلسه، معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم نیز با انتقاد از دست دادن فرصت‌های صادرات اظهار داشت: در عرصه صادرات سیاست بر گستردگی بازارهای هدف است اما متأسفانه از فرصت‌های ایجادشده استفاده درستی نشده است.

مهرداد غضنفری با اشاره به اهمیت رسیدن به تراز مثبت صادراتی در استان قم افزود: در زمینهٔ صادرات زمانی تراز صادراتی مثبت بوده که میزان صادرات بیشتر از میزان واردات باشد همچنین باید واردات کالا نیز در حوزه کالاهای مصرفی نباشد و برای تأمین نیاز واحدهای تولیدی وارد استان شود.

وی ادامه داد: جلسه توسعه صادرات برای رسیدگی به مشکلات صادراتی واحدهای صادراتی استان بوده که باید مشکلات و خواسته‌های تولیدکنندگان به‌صورت مکتوب به دبیرخانه ارسال شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم با اشاره به اهمیت حرکت بر محور تقویم نمایشگاهی استان بیان کرد: تقویم نمایشگاهی سال 97 باید بدون هیچ‌گونه تغییر اجراشده و مشکلات فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه سال جاری دیگر تکرار نشود.

افزایش 120 درصدی واردات نخ ابریشم در سه سال گذشته

عضو هیئت‌مدیره صادرات فرش دستباف استان قم نیز در این جلسه بیان کرد: به دلیل حوادث ناشی از برجام بخش‌های دولتی و خصوصی هر دو در مضیقه و مشکلاتی هستند.

راد با انتقاد از جهت‌گیری‌های دولت در زمینهٔ فرش دستباف خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری دولت در زمینهٔ صادرات فرش مشکلات بسیاری عمیقی را برای این صنعت در استان قم به وجود آورده است.

وی ادامه داد: مواد اولیه فرش ابریشم در سه ماه گذشته 120 درصد افزایش قیمت داشته اما بازار فروش این فرش در کشورهای هدف حتی یک درصد نیز افزایش پیدا نکرده است

ساماندهی؛ مهم‌ترین نیاز واحدهای تولید کفش قم است

عضو اتحادیه صادرکنندگان کفش استان قم نیز در بخشی از این جلسه تأکید کرد: در سه سال گذشته سه نمایشگاه ویژه دائمی در این زمینه صورت گرفته که جای خرسندی دارد.

ابوالفضل فرهانی با انتقاد از نوسان قیمت در بازار پتروشیمی استان قم ابراز کرد: در مسئله صادرات کفش مهم‌ترین امر موردنیاز ثابت بودن قیمت مواد اولیه و مواد پتروشیمی بوده که متأسفانه قیمت در این عرصه متغیر است.

وی عنوان کرد: کشورهای عراق، افغانستان و کشورهای آسیا میانه مهم‌ترین کشورهای هدف استان قم در مسئله صادرات کفش است، سازمان توسعه و تجارت باید توافقنامه‌هایی با کشورهای دیگر برای تخصیص ارزهای ترجیحی در زمینهٔ صادرات کفش انجام دهد.

عضو اتحادیه صادرکنندگان کفش استان قم خاطرنشان کرد: بیشترین صادرات کفش کشور از استان قم به نقاط دیگر جهان صادر می‌شود، ساماندهی واحدهای تولید کفش مهم‌ترین نیاز امروز صنعت فرش است، استان قم در حال حاضر آمادگی صادرات کفش به تمام کشورهای آسیای میانه را دارد.

فرهانی با اشاره به مشکلات صادرات کفش در استان قم گفت: کمبود شرکت‌های صادرات محور یکی از معضلات استان در زمینهٔ صادرات کفش است که سبب می‌شود تا تراز صادرات کفش تحت تأثیر قرار گیرد، صادرات کفش در استان قم در سال می‌تواند به 500 میلیون دلار برسد.

عراق و گرجستان دو مشتری اصلی صنایع چوبی قم هستند

رئیس اتحادیه درودگران استان قم نیز در ادامه این جلسه تأکید کرد: در دو کشور عراق و گرجستان برنامه‌ریزی‌های برای صادرات چوب و مبلمان صورت گرفته است، اهمیت بازار گرجستان به دلیل این بوده که نیاز چوبی اصلی قم از این کشور تأمین می‌شود.

حسین معماریان با اشاره به مشکلات صادرات صنایع چوبی ابراز کرد: مبلمان و کالاهای چوبی به دلیل حجیم بودن در مسئله صادرات مشکلاتی را تحمل می‌کنند که باید مسئولان استان و گمرک موانع پیش رو را برطرف کنند.

وی ادامه داد: ساماندهی صنفی اتحادیه چوب و مبلمان همراه با مشکلات زیادی بوده که باید مسئولان استانی در این زمینه ورود پیدا کنند، باید بستر فرهنگی درستی برای صادرات مبلمان استان ایجاد شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار