بیشترین خسارات بارش‌های سه روز اخیر به زیرساخت‌های اساسی از جمله، شبکه‌های توزیع آب، برق، تلفن و راه‌های تنکابن وارد شده است.
کد خبر: ۶۳۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷ 20 July 2015

به گزارش تابناک مازندران به نقل از خبرگزاری فارس، سیدابراهیم هاشمی فرماندار ویژه تنکابن اظهار کرد: با توجه به میزان بالای بارش باران در شهرستان، حجم دبی آب رودخانه‌های دوهزار و سه‌هزار به حدود 70 مترمکعب رسید و در این جریان و با طغیان رودخانه مذکور بخشی از زیرساخت‌های اساسی از جمله خطوط توزیع شبکه‌های آب، برق، تلفن و نیز راه آسیب دیدند که برآورد اولیه به بیش از 20 میلیارد ریال می‌رسد اما میزان دقیق آن بر هنوز برآورد نشده است.

وی افزود: با توجه به خسارات وارده تلفات جانی در مورد ساکنان شهرستان و گردشگران نداشتیم اما گزارش‌های مردمی حاکی از تلف شدن حدود 40 تا 50 رأس دام به فرمانداری بوده است.

فرماندار ویژه تنکابن اضافه کرد: بیشترین خسارات در منطقه سه‌هزار و به‌علت سرریز شدن آب رودخانه و ورود آب به باغات و مزارع موجود در حاشیه آن و دو باب منزل مسکونی بوده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در بخش نشتاء نیز چند آب‌گرفتگی منازل گزارش شده که به‌علت مسدود شدن مسیر سر دهنه‌های زراعی و انهار و سرریز شدن آب آن بود که در این بخش نیز نیروهای امدادی با همکاری ادارات مرتبط در حال رفع مشکلات هستند.

هاشمی بیان کرد: پل معلم‌کوه در بخش نشتاء که بر روی ازارود قرار دارد، به‌علت طغیان این رودخانه از محل برید دچار خسارت شده است که نیروهای راه و شهرسازی در حال بررسی برای رفع این مشکل است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت برق برای ساکنان مناطق یادشده از دیشب نیروهای فنی اقدامات لازم برای رفع خرابی‌ها را آغاز کرده‌اند و تلاش می‌شود امروز بیشتر این نواقص برطرف شوند.

فرماندار ویژه تنکابن از وارد آمدن خسارات جدی به دو مزرعه پرورش ماهی و نیز شکسته شدن تعداد زیادی از تیرهای انتقال نیروی برق در سه‌هزار خبر داد و یادآور شد: از ابتدای طغیان رودخانه و رسیدن گزارشات بارش شدید باران، نیروهای امدادی و فنی ادارات مرتبط با زیرساخت‌های شهرستان به‌ویژه برق، آب، تلفن، راه با کمک و همراهی نیروهای امدادی هلال‌احمر و مقاومت بسیج وارد عمل شدند و عملیات رسیدگی و رفع نواقص و خسارات با جدیت ادامه دارد.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به میزان خسارات در مسیر رودخانه سه‌هزار مسیر ارتباطی تنکابن، الموت و قزوین تا اطلاع ثانوی مسدود و قابل تردد نیست لذا از همه شهروندان تنکابنی، قزوینی و منطقه الموت درخواست می‌شود برای تردد به مقاصد خود از این مسیر استفاده نکنند و نیز با توجه به طغیان رودخانه دوهزار و سه‌هزار از گردشگران درخواست می‌شود، از حریم این رودخانه و رودهای دیگر تا اطلاع بعدی برای افزایش ایمنی خود و خانواده فاصله بگیرند تا دچار حادثه‌ای نشوند.

* لایروبی ادواری مهم‌ترین عامل پیشگیری از وقع سیل در تنکابن

همچنین شهردار تنکابن بیان کرد: باتوجه به شدت بارش و حجم زیاد آن طی سه روز اخیر، لایروبی ادواری رودخانه ها و انهار سطح شهر در طول سال از جمله مهم‌ترین عامل پیشگیری از طغیان رودخانه ها و مسدود شدن مسیر انهار بود و با این وضعیت و شدت بارش باران اخیر در شهر با کمترین میزان آب گرفتگی مواجه بودیم که نسبت به سال‌های قبل بسیار ناچیز است.

عقیل عشوری اظهار کرد: از اواخر عصر دیروز و با توجه به شدت گرفتن بارش باران نیروهای شهرداری با بهره‌گیری از امکانات موجود در واحد موتوری در نقاطی از شهر که امکان آب گرفتگی یا وقوع سیل وجود داشت، مستقر و تدابیر پیشگیرانه را اعمال کردند که بسیار موثر نیز بوده است.

وی افزود: با افزایش حجم دبی آب رودخانه مرکز شهر، احتمال مسدود شدن دهانه‌های پل قدیمی جانبازان زیاد بود و برای پیشگیری از این اتفاق و جلوگیری از انحراف مسیر رود نیروهای ویژه‌ای از شهرداری در این نقطه مستقر شدند و با خارج کردن به‌موقع سرشاخه‌ها و تنه درختان از این معضل نیز پیشگیری شد.

شهردار تنکابن خاطرنشان کرد: با توجه به از کار افتادن پمپ تخلیه زیرگذر مرکزی شهر، آب حاصل از بارش باران در آن جمع شده بود که از صبح امروز این مشکل نیز با تلاش نیروهای شهرداری برطرف شده و این زیرگذر هم اکنون برای تردد بازگشایی شده است.

این مسئول تصریح کرد: شهرداری برای افزایش ضریب امنیت شهر در طول سال 2 بار اقدام به لایروبی انهار و رودخانه های سطح شهر می‌کند که خود این عملیات کمک بزرگی به پیشگیری از وقوع سیلاب و آب گرفتگی معابر شهر کرده است.

عشوری ادامه داد: حدود یک‌ماه قبل بر اثر شدت حرارت هوا و ذوب سریع یخچال‌های ارتفاعات شهرستان شاهد سیلابی شدن رودخانه چشمه‌کیله بودیم و بستر رودخانه مملو از انباشت گل و ماسه شده بود و برای تسهیل در حرکت رود شهرداری با اخذ مجوز از ادارات ذیربط سریعاً اقدام به لایروبی آن کرد و ما امروز نتایج این کار مهم و به‌موقع را در سیلابی نشدن رود به عینه دیدیم.

وی رعایت حریمانهارورودخانه‌ها را در ساخت و ساز یکی دیگر از مهم‌ترینعوامل پیشگیری از وقوع سیلاب و نیز آب‌گرفتگی معابر شهر ارزیابی کرد و گفت: بخشی از مسیرانهارموجود در حدفاصلاملاک و باغات سطح شهر و دور از دسترس شهرداری برای لایروبی و پاکسازی قرار دارند و در صورت مسدود شدن ممکن است برای مناطق حاشیه آن مخاطره‌انگیز باشد، به همین منظور از مالکان حاشیه این مناطق درخواست می‌شود برای پیشگیری این مخاطرات از ریختن نخاله، زباله یا سرشاخه‌های باغی را در این نقاط جدا پرهیز کنند تا مسیر رودخانه یاانهاربا یک بارش احتمالی برای شهر و شهروندان چالش‌برانگیز نشود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار