استاندار خوزستان گفت: این استان دارای صنایع عظیم و ظرفیت های بی شماری است اما در بهره مندی از این ظرفیت ها بیش از مصالح استان، منافع ملی مورد توجه قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۴۸۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶ 28 August 2018

غلامرضا شریعتی روز دوشنبه در برنامه تلویزیونی 'زنده باد زندگی' از شبکه دوم سیما با اشاره به رتبه دوم خوزستان در تولید ناخالص ملی پس از استان تهرن افزود: خوزستان خدمات زیادی به کشور ارائه می دهد و متناسب با آن نیازمند توجه است.

وی طرح های بزرگ سدسازی را یکی از همین موارد برشمرد و تصریح کرد:بیشترین سدهای کشور در خوزستان احداث شده و ظرفیت آنها 16 میلیارد متر مکعب است که فواید بسیاری همچون تولید برق و ذخایر آبی در خشکسالی دارند.

شریعتی افزود: اما در کنار این مزایا معایبی هم وجود دارد که به طور نمونه با احداث هرکدام از سدها، روستاهای بسیاری خالی از سکنه شده و به زیر آب رفتند.

وی گفت: در واقع مبلغی که تحت عنوان قیمت اراضی محل سکونت وکشت به آنها داده شد کفاف زندگی آنها را نمی داد از همین رو در حاشیه شهرها ساکن شدند.

استاندار خوزستان با اشاره به ایجاد آسیب های اجتماعی در نتیجه گسترش حاشیه نشینی خاطر نشان کرد: از دیگر معایب سد سازی نادیده گرفتن حقابه اراضی اطراف سدها است.

وی گفت: در واقع تا پیش از سدسازی ها با وجود سیلاب های فصلی اراضی مرطوب و پوشش گیاهی ایجاد می شد اما در حال حاضر به دلیل خشکی به کانون های ریزگرد تبدیل شده اند.

وی در بخش دیگری تصریح کرد: از سویی دیگر شرکت نفت برای استخراج نفت از تالاب هورالعظیم آب آن را خشک می کرد که همین امر سبب مشکلات معیشتی ساکنان هورف دامداران و ایجاد کانون های ریزگرد شده است.

استاندار خاطر نشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم مسائل زیست محیطی مورد توجه قرار گرفت و شرکت نفت مکلف به استخراج نفت از درون آب شد.

وی اظهار داشت: درحال حاضر تالاب هورالعظیم حدود 80 درصد آبگیری شده است و در حال حاضر 300 کارت صیادی برای استفاده از ماهیان تالاب هورالعظیم صادر شده است.

خشکسالی بی سابقه در 100 سال گذشته

وی به خشک شدن نخیلات استان هم اشاره کرد و گفت: خشکسالی امسال در استان در 100 سال گذشته بی سابقه بوده است و آورد آب کارون 64، کرخه 37 درصد، زهره 92 درصد و دز 60 درصد کاهش داشته است که همین امر حیات نخیلات را به خطر انداخته است.

وی افزود: در 2 نوبت تیرماه و مردادماه آب به بیشتر نخیلات داده شد و در ادامه نیز باقی نخیلات آبیاری می شوند.استاندار به کاهش تولید خرما در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به دنبال ادامه حیات نخیلات هستیم.

وی در بخشی دیگری با اشاره به تولید فرآوده های بسیار از نیشکر گفت: گردش مالی کشت نیشکر در خوزستان در سال بیش از 20 هزار میلیارد ریال است اما یکی از مشکلات این کشت شور شدن آب است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه برای مساله شور شدن آب فکری نشده است ادامه داد: در واقع ما منافع ملی را لحاظ کرده ایم اما از مضرات آن برای استان غافل شده ایم.

وی با اشاره به تولید 600 هزار تن شکر در خوزستان یادآور شد: میزان شوری آب ناشی از مزارع نیشکر کم شده اما همچنان میزان شوری بالا است که سبب شور شدن رودخانه ها می شود.

شریعتی تصریح کرد: خوزستان مرکز تولید ثروت و قطب محصولات کشاورزی است و درحال حاضر گندم مورد نیاز 12 میلیون نفر توسط اراضی خوزستان تامین می شود همچنین گندم استان خوزستان به دلیل مقادیر زیادی گلوتن سبب کیفیت بخشی به نان تولیدی سایر استان ها می شود.

لزوم حفظ چرخه آب در خوزستان

وی در بخشی دیگری از سخنان خود به مساله آب در استان اشاره کرد و خاطر نشان کرد: برای آب خوزستان برنامه ریزی شده و هرگونه برنامه ریزی جدید مانند انتقال آب و برداشت سبب به هم خوردن چرخه طبیعی آب می شود.
استاندار خوزستان یادآور شد: زندگی و معیشت مردم استان به ویژه در شهرهایی مانند آبادان و خرمشهر به آب بستگی دارد و تعداد زیادی از مردم این خطه همواره از طریق صیادی معیشت کرده اند.

وی به مراکز نوین آبزی پروری در استان اشاره کرد و گفت: در مراکز جدید آبزی پروری بابهره گیری از روش های جدید آبزی پروری و حوضچه های سرپوشیده بتنی میزان تبخیر آب بسیار کاهش و بهره وری افزایش یافته است.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار