مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی و تامین نیاز صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی البرز گفت: اجرای طرح ساماندهی استادکاران و کارگران ساختمانی در این استان نیازمند حمایت و همکاری ادارات است.
کد خبر: ۸۸۸۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵ 17 August 2020

به گزارش «تابناک البرز» جمشید دیوسالار اظهار داشت: در این زمینه باید شهرداری‌ها ، شوراهای اسلامی شهر، ادارات کل راه و شهرسازی و آموزش فنی و حرفه‌ای و سازمان نظام مهندسی همکاری کنند.

وی ادامه داد: افزایش جمعیت شهری و به تبع آن توازن نداشتن عرضه و تقاضا در بازار به معضلی برای جامعه امروزی و به ویژه در شهرهای بزرگ تبدیل شده که صورت ناخوشایند و نازیبای آن را می توان در ازدحام کارگران ساختمانی و فصلی دور میادین و نقاط حساس شهر دید.

دیوسالار افزود: برخوردهای گاه و بیگاه، ازدحام، هیاهو و آثار روانی که این ازدحام در ذهن شهروندان ایجاد می‌کند به اندازه‌ای مهم است که باید برای حل این معضل چاره اندیشید؛ خاصه برای شهری مانند کرج که دروازه ورودی میلیون‌ها گردشگر است.

وی خاطر نشان کرد: در همین راستا اجرای طرح ساماندهی استادکاران و کارگران ساختمانی از حدود ۱۰ سال قبل در نقاط مختلف کشور آغاز شد و بر همین اساس مطابق با ماده ۱۸ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به شکل‌گیری تشکل‌های صنفی شاغل در بخش ساختمان شد که ماحصل آن تشکیل شرکت‌های تعاونی صنفی و انجمن‌های صنفی در حوزه صنعت ساختمان بود.

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی استادکاران و کارگران ساختمانی البرز اظهار داشت: این ۲ تشکل در استان البرز با هم‌افزایی یکدیگر به مثابه ۲ بال پرنده هستند که خروجی عملکردشان ایجاد شرایط مناسب در راستای تامین نیازهایی از جمله اقتصادی، حقوقی و رفاهی در بیم کارگران ساختمانی و فصلی است.
دیوسالار با بیان اینکه طرح ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی چهار هدف اصلی را دنبال می کند، افزود: این اهداف شامل ارتقای کیفیت فضا و مبلمان شهری و زیباسازی شهر، اجماع کارگران ساختمانی پراکنده در سطح شهر در مکان واحد که ارج و منزلت کارگران را به دنبال دارد، دسترسی آسان شهروندان به کارگران ساختمانی ماهر و مورد اعتماد دارای کارت شناسایی معتبر و تبدیل شدن صنعت ساختمان از سنتی به صنعتی است به طوری که نیروی انسانی مشغول در صنعت ساختمان، عهده‌دار مسئولیت و عملکردش باشد.

وی ادامه داد: در صورت تحقق این مهم مسوولیت ساخت سازه به طور صرف برعهده مهندس ناظر نبوده، بلکه در قالب اجرای طرح ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی، استادکاران و کارگران ساختمانی نیز در قبال عملکردشان مسئول هستند.

وی تصریح کرد: اهمیت تبدیل شدن صنعت ساختمان از سنتی به صنعتی تا اندازه‌ای بوده که وزارت راه و شهرسازی حدود ۱۰ سال قبل متولی این امر بوده و به همین منظور طرح بیمه کارگران ساختمانی مشروط به اخذ مهارت فنی از سازمان فنی حرفه ای گردیده به طوریکه ساختمان کارگران ساختمانی جهت بهره مندی از مزایای بیمه ملزم به اخذ مهارت فنی شده اند.

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی استادکاران و کارگران ساختمانی البرز گفت: روند صنعتی شدن موضوع ساختمان را می‌توان در ۲ گام تعریف کرد که گام نخست، آشنایی کارگران ساختمانی با مهارت فنی و فناوری‌های نوین صنعت ساختمان بوده که به واسطه طرح بیمه کارگران ساختمانی، اکثر آنها نسبت به اخذ مهارت اقدام نموده و بانک اطلاعاتی مشخصی از فعالان این بخش تهیه شده است.

دیوسالار افزود: گام دوم که در آستانه اجرای آن هستیم، اجماع و اعزام به کار کارگران ساختمانی با تولیت شرکت تعاونی و نظارت انجمن های صنفی است که در قالب اجرای طرح ساماندهی، ساختمانی که در آینده ساخته می شود از پی تا کلید مشخص می‌شود کدام استاد کار و با کدام درجه مهارت کار کرده که اگر در آینده خدای نکرده با زلزله خفیفی ساختمان ترک برداشت، قابل ردیابی باشد.

وی ادامه داد: آنچه باعث نارضایتی کارگران ساختمانی شهرستان کرج و استان البرز است هجوم کارگران اتباع بیگانه و یا نیروی افغانی به سفره کوچک و اندک استادکاران و کارگران ساختمانی بومی بوده که باوجود ناامنی و حتی درگیری بین کارگران ساختمانی بومی و غیربومی هیچ‌گونه اقدام موثری در این زمینه نشده است که با اجرای طرح ساماندهی از ظرفیت و توانمندی کارگران افغانی دارای کارت مجاز در مشاغلی از جمله حفاری استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: وجود شرکت تعاونی صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی تکمیل کننده حلقه‌ مفقوده در حوزه ساخت و ساز و ساماندهی کارگران ساختمانی بوده و برای تحقق اهداف، نیاز به حمایت همه جانبه دستگاه‌ها و ادارات مرتبط با طرح ساماندهی نظیر شهرداری و شورای اسلامی شهر، راه و شهرسازی، نظام مهندسی و فنی حرفه‌ای است.

دیوسالار اظهار امیدواری کرد که با حسن نظر و کمک مسئولان، طرح ساماندهی استادکاران و کارگران ساختمانی در استان البرز هر چه شایسته و بایسته تر اجرا شود.

فعالیت تعاونی ساماندهی و تامین نیاز صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی البرز از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و اکنون حدود هفت هزار نفر عضو دارد.حدود ۳۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه‌شده در استان البرز فعالیت می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار