معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان گفت: تجاری‌سازی ژله رویال نیاز به فرهنگ‌سازی و حمایت تسهیلاتی چند زنبوردار نمونه برای تولید، برداشت و ایجاد زیرساخت‌هایی برای برداشت، بسته‌بندی و عرضه دارد.
کد خبر: ۹۸۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۶ 23 September 2015
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان گفت: تجاری‌سازی ژله رویال نیاز به فرهنگ‌سازی و حمایت تسهیلاتی چند زنبوردار نمونه برای تولید، برداشت و ایجاد زیرساخت‌هایی برای برداشت، بسته‌بندی و عرضه دارد.

به گزارش فارس؛محمد نظرپور در حاشیه برگزاری جشن برداشت عسل در همدان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هدف از برگزاری مراسم برداشت عسل تقدیر و تشکر از زنبورداران، فرهنگ‌سازی افزایش سرانه مصرف عسل، پررنگ کردن فعالیت زنبورداری و آگاه کردن جامعه و مردم به اهمیت و خواص زنبور عسل به ویژه گرده‌افشانی است.

وی با بیان اینکه گرده‌افشانی برای حفظ باغات، مزارع و مراتع دارای اهمیت است، افزود: ارزش اقتصادی گرد‌ه‌افشانی در باغات 143 برابر تولیدات مستقیم کندو است که 80 درصد گرده‎افشانی را زنبوری به عنوان حشره گرده‌افشان انجام می‌دهد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان افزود: اگر گرده‌افشانی را نداشته باشیم به راحتی 50 درصد تولید روغن را از دست خواهیم داد.

وی با بیان اینکه برخی گیاهان خودبارور هستند و برخی قدرت خودباروری ندارند، گفت: عمده محصولات از جمله پنبه، ذرت، کلزا، آفتابگردان و انواع علوفه که تولید روغن دارند خودبارور نیستند و نیازمند گرده‌افشانی هستند.

نظر‌پور یاد‌آور شد: اکثر مردم فقط محصول عسل را از کلونی‌های زنبور عسل می‌شناسند و معرفی سایر تولیدات کندو مانند بره موم، موم، ژله رویال، زهر زنبور و گرده که می‌توانند با کاربرد اقتصادی تولید انبوه و ایجاد اشتغال کنند از دیگر اهداف برگزاری این برنامه است.

وی استان همدان را از لحاظ شرایط اقلیمی و جغرافیایی دارای وضعیت مناسب دانست و افزود: 6 ماه از سال برای تولید و پرورش زنبور عسل در استان می‌توان به راحتی فعالیت کرد و در 6 ماه دوم نیز زنبورداران می‌توانند یا زنبورها را بخوابانند و یا کوچ کرده و در استان دیگر یک دوره فعالیت جدید انجام دهند.

*رتبه نهم همدان در تولید عسل با بیش از 208 هزار کلونی

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: با داشتن بالغ بر 208 هزار کلونی زنبور عسل در استان رتبه هشتم تعداد کلونی را در کشور به خود اختصاص داده‌ایم و با تولید یک‌‎هزار و 800 تن عسل نیز رتبه نهم در تولید عسل در کشور را داریم.

وی با اشاره به تعداد زنبورداران استان گفت: با فعالیت 2 هزار زنبوردار استان رده دهم زنبورداری در کشور از آن استان همدان است.

نظر‌پور سرانه مصرف عسل در استان را 930 گرم برشمرد و یادآور شد: 170 تن مازاد بر مصرف در استان داریم که به سایر استانها ارسال می‌شود.

وی تولید عسل در کشور را 174 هزار تن دانست و تصریح کرد: رتبه دهم تولید عسل در جهان را با 6.5 میلیون کلونی در کشور داریم که از نظر تعداد کلونی نیز رتبه پنجم را در جهان دارا هستیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان بیان داشت: وضعیت مناسب را در تولید عسل داریم و اگر بتوانیم بحث تولید زنبور عسل را در استان ترویج دهیم به اهداف مورد نظر دست خواهیم یافت.

*بانک‌ها رغبتی به پرداخت تسهیلات به زنبورداران ندارند

وی با بیان اینکه برای پرداخت تسهیلات و توسعه زنبورداری تلاش می‌کنیم، گفت: عدم رغبت بانک‌ها به پرداخت تسهیلات به دلیل قابلیت سیار بودن و جابجایی زنبورداران مشکل موجود در پرداخت تسهیلات است.

نظر‌پور ادامه داد: امسال وضعیت مناسبی در پرداخت تسهیلات در کشور و استان نداشتیم و سعی بر ارائه تسهیلات به متقاضیان و به ویژه فارغ‌التحصیلان رشته‌های دامپروری هستیم و اجرای این مهم را در برنامه داریم.

وی در بحث گرده‌افشانی نیز خاطر‌نشان کرد: باید کشاورزان را آگاه کنیم که کلونی زنبورداری برای محصولات مضر نیست بلکه مکمل باغبانی است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه هر هکتار نیازمند پنج کلونی است تا افزایش تولید داشته باشند، بیان داشت: زنبورداری کاملا به شرایط محیطی، جغرافیایی و اقلیمی بستگی دارد و با تغییرات تأثیرات آن مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: امسال با توجه به شرایط کاهش تولید نداشتیم و پیش‌بینی می‌شود برداشتی برابری با سال گذشته داشته باشیم.

نظر‌پور اظهار کرد: هر سال 5 تا 10 مهرماه بحث تمام‌شماری کلونی‌های استان را داریم و آمار قطعی میزان تولید بعد از آبان ماه ارائه می‌شود.

*عدم رغبت زنبورداران به بیمه کلونی‌ها

وی در خصوص بیمه کلونی‌ها نیز بیان داشت: به دلیل هزینه‎بر بودن و برآورده نشدن انتظارات زنبورداران در صورت ایجاد خسارت از سوی صندوق بیمه زنبورداران رغبتی به بیمه کلونی‌ها ندارند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان گفت: در ارتباط با پرورش مرغ گوشتی بالای 95 درصد محصولات بیمه تمام خطر هستند و در صورت خسارت صندوق بیمه نظر مرغدار را برآورده می‌کند.

وی تأکید کرد: در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم با برگزاری جلساتی با مسئولان صندوق، مشکلات را منعکس کنیم و با طرح و بررسی موضوع در مرکز برخی مشکلات رفع شود.

نظر‌پور در توضیح ژله رویال نیز یاد‌آور شد: زنبوران کارگر با عمر بین 45 تا 60 روز می‌توانند حداکثر 12 روز ژله رویال تولید کنند و تنها زنبوران کارگر متولد نیمه دوم تابستان عمر طولانی‌تر دارند.

وی با بیان اینکه ژله رویال به مصرف لاروها می‌رسد، افزود: ژله رویال باید به مصرف ملکه، زنبوران نر و کارگر برسد و مصرف توسط زنبور ملکه دائمی و زنبور‌های کارگر و نر سه روز است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: ژله رویال خواص دارویی دارد که از آن به عنوان اکسیر جوانی، شاه انگبین و شیر زنبور عسل که حاوی ویتامین‌های A، B، C، D و K است نام می‌برند.

وی تصریح کرد: در کشور هنوز نتوانسته‌اند ژله رویال را به شکل تجاری تولید کنند که در استان به دنبال تولید تجاری این محصول توسط زنبورداران هستیم.

نظر‌پور پیش‌بینی میزان برآورد تولید کلونی‌ها در استان را 500 کیلوگرم دانست و گفت: به دنبال تحقق این امر هستیم چراکه استفاده از ژله رویال باعث افزایش عمر ملکه تا 50 برابر و قدرت باروری ملکه می‌شود.

وی با اشاره به خواص درمانیژله رویال بیان داشت: ژله رویال ماده دارویی دارای خواص کاهش چربی خون، کمک‌کننده به رشد استخوان، محرک رشد، جلوگیری از پیری زودرس، درمان افسردگی و افزایش‌دهنده مقاومت بدن در مقابل عفونت‌هاست.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان افزود: دو روش طبیعی و مصنوعی در تولید ژله رویال داریم که در روش مصنوعی تمام واحدهای پرورش ملکه ژله تولید و به مصرف ملکه می‌رسانند.

*فرهنگ‌سازی برای تولید تجاری ژله رویال

وی خواستار تولید ژله رویال توسط زنبورداران شد و بیان داشت: تجاری‌سازی ژله رویال نیاز به فرهنگ‌سازی و حمایت تسهیلاتی چند زنبوردار نمونه دارد تا تولید و برداشت شود.

نظر‌پور استان همدان را در پرورش ملکه یکی از استان‌های پیشرو عنوان کرد و افزود: افراد شاخص پرورش ملکه در استان بین 12 تا 15 زنبوردار هستند و مابقی برای خودشان پرورش می‌دهند و به برخی زنبورداران حاشیه و همجوار نیز ارائه می‌دهند.

وی علی عطائیان را مخترع نخستین دستگاه تلقیح مصنوعی کشور در تولید ملکه معرفی کرد و گفت: دستگاه تلقیح مصنوعی عطائیان اولین دستگاه در کشور و چهارمین در جهان اختراع شده و ملکه‌های تولید شده را در استان و سایر استان‌ها ارائه می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان اظهار کرد: چهار اختراع عطائیان شامل دستگاه تلقیح مصنوعی، پولک گیر، کندوی کف‌باز پلی استایرن، کندوچه‌های کف باز پلی استایرن است که آن‌ها را در برنامه‌های ترویجی قرار دادیم که سایر زنبورداران هم استفاده کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار