شرایط استان مرکزی از نظر نرخ باروری بحرانی است

نماینده ولی فقیه دراستان مرکزی گفت: در شـرایط عادی باید نرخ باروری این خطه ۲ و ۶ دهم باید اما اکنون حدود یک و پنج دهم است و این مهم بسیار نامطلوب است.
کد خبر: ۱۰۱۵۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰ 11 December 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی در همایش خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیرکبیر اراک افزود:شرایط استان مرکزی ازنظر نرخ باروری بحرانی است.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: این استان بر اساس مستندات موجود پس از گیلان پیرترین استان کشور محسوب می‌شود و روند کاهشی نرخ باروری در این خطه نگران کننده است.
وی افزود: مسئولان باید تمهیدات و برنامه‌ریزی‌ دقیقی به‌ویژه در حوزه‌ سلامت، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای مراقبت، حفظ جوانی و افزایش جمعیت مولد استان انجام دهند و مردم و فعالان اجتماعی نیز باید نسبت به این مهم توجه ویژه داشته باشند.
وی ادامه داد: مسئله نشاط در جامعه با مناسبات هر حوزه‌ فعالیتی درهم‌آمیختگی دارد و براین اساس باید زمینه را برای ازدواج جوانان و در نهایت افزایش نرخ باروری هموار کرد و تمامی لایه‌های مدیریتی کشور وظیفه دارند برای تحقق این مهم برنامه‌ریزی کنند.
امام جمعه اراک تاکید کرد: کشورهای پرجمعیت جهان از جمله چین، ایالت متحده آمریکا و روسیه با وجود شمر پرتعداد مردم نسبت به افزایش نرخ باروری در کشورهای خود برنامه‌ریزی می‌کنند و این رویه باید در کشور ایران نیز با شتاب بیشتری عملیاتی شود.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی اظهار داشت: اقدامات انجام‌ شده در سال‌های اخیر چه در ابعاد اقتصادی و چه در ابعاد اجتماعی و سلامت موثر بوده اما و تاکنون نتوانسته در ترمیم کاهش رشد جمعیت اثربخشی باشد بنابراین بدنه مدیریتی و نهادهای مختلف به خصوص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید نسبت به این مهم برنامه‌ریزی کنند.
وی اضافه کرد: دستگاه‌های متولی به خصوص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وظیفه دارند نسبت به تهیه مسکن و اشتغال جوانان با هدف ازدواج و در نهایت افزایش نرخ باروری تلاش کنند و از طرفی مردم هم باید با اصلاح الگویمصرف و صرفه‌جویی و بسط این فرهنگ در لایه‌های مختلف جامعه، سطح انتظارات جوانان پایین و زمینه ازدواج ساده در کشور فراهم شود.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ادامه داد: در سال‌های گذشته اقدامات موثری در راستای سلامت خانواده و افزایش میانگین امید به زندگی در کشور انجام شده و ضرورت دارد اکنون در راستای افزایش نرخ باروری گام‌های اساسی برداشته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار