بررسی بهرمند شدن از قرآن

شناسایی 16مسجد برای حضور قاریان قرآن در استان

عمل به دستورات الهی سرلوحه قرآن بوده و در اولویت قرار دارد و برای رسیدن به هدفی که خداوند در این کتاب نهاده چیزی بیش از مراسمات،حفظ ،پخش کتاب و برگزاری محافل انس نیاز است.
کد خبر: ۱۲۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۰ 09 March 2015

به گزارش تابناک ارومیه ،بی شک کتاب قرآن ،معجزه خدا در دستان پیامبر اسلام،چیزی بیش از یک کتاب و چند توصیه است.قرآن در برگیرنده تمامی شئونات زندگی بشر در کره خاکی است.این کتاب آسمانی راهنمای سعادت دنیوی و اخروی نوع بشر میباشد.

در سطر سطر این کتاب مقدس ،راههای رسیدن به کمال انسانی که هدف غایی خداوند در روی زمین میباشد نهفته است.چه بسا انسان با پیاده کردن دستورات الهی ،میتواند هم از زندگی آرام ،مرفه و سعادتمند در دنیا بهرمند گردد و هم اینکه در دنیای ابدی از جایگاه والایی برخوردار شود.

خداوند در این کتاب نوع زندگی،بهره مندی از نعمات دنیوی،رفتارهای اجتماعی،رفتارهای فردی،روابط بین انسانها،روابط بین انسان و خدا،شیوه های مقابله با مشکلات را مشخص نموده است.که انسان با عمل به این سفارشات ،به کمال متعالی و رسیدن به عندالله یعنی قرب الهی دست می یابد.

چنانچه رهبر معظم انقلاب در مراسم اختتامیه مسابقات قرآن می فرمایند" قرآن، کتاب معرفت است. ما در زمینه زندگی، در زمینه آینده، در زمینه تکلیف کنونی، در زمینه هدف از بودن و در بسیاری از زمینه‌های دیگر، خیلی از مسائل را نمیدانیم. بشر مشحون به جهالتهاست و قرآن برای انسان معرفت میآورد."

حال به نظر میرسد عمل به دستورات الهی سرلوحه این کتاب آسمانی بوده و در اولویت قرار دارد و برای رسیدن به هدفی که خداوند در این کتاب نهاده چیزی بیش از مراسمات،حفظ ،پخش کتاب و برگزاری محافل انس  نیاز است.

در همین خصوص رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود می فرمایند:"قرآن کتاب نور، کتاب معرفت، کتاب نجات، کتاب سلامت، کتاب رشد و تعالی و کتاب قرب به خداست. ما این خصوصیات را چه وقت از قرآن به دست میآوریم؛ برادران عزیز؟ همین که قرآن را در جیبمان بگذاریم کافی است؟ این‌که در هنگام سفر، از زیر قرآن رد شویم کافی است؟ امروز من میگویم، این که ما در جلسه تلاوت قرآن شرکت کنیم کافی است؟ این‌که حتی قرآن را با صدای خوش تلاوت کنیم یا تلاوت خوش را بشنویم و از آن لذّت ببریم کافی است؟ نه. چیز دیگری لازم دارد. آن چیست؟ آن تدبّر در قرآن است. باید در قرآن تدبّر کرد. خودِ قرآن در موارد متعدد از ما میخواهد که تدبّر کنیم. عزیزان من! اگر ما یاد گرفتیم که با قرآن به‌صورت تدبّر، اُنس پیدا کنیم، همه خصوصیاتی که گفتیم حاصل خواهد شد. ما هنوز خیلی فاصله داریم؛ پس باید پیش برویم."

همچنین ایشان در مراسم اختتامیه مسابقات قرانی چند سال بعد فرموده اند: "من باز هم از شما جوانان خواهش میکنم که با معانی قرآن انس پیدا کنید و ترجمه قرآن را بفهمید. من بارها این را از جوانان خواسته‌ام و بسیاری هم اقدام کرده‌اند. قرآن را که هر روز تلاوت میکنید. هرچه تلاوت کردید، ترجمه آن را هم نگاه کنید؛ بگذارید این مفاهیم در ذهن جوان شما حک شود. در آن صورت فرصت تدبّر پیدا خواهید کرد."

با این اوصاف لازم است در کشورمان فرهنگ و چگونگی انس با قران پیاده شود.یعنی اینکه ما یاد بگیریم که چگونه به قرآن نزدیک شویم چگونه از آن استفاده کنیم و چگونه از الطاف الهی که در غالب آیات و سوره ها نگاشته شده است بهرمند شویم و چگونه دنیا و آخرت خود را بسازیم.

اینکه جوانان را با محافل قرآنی و فضای معنوی اشنا کنیم گام ابتدایی است بعد از آن مراحل مهمتری در پیش است .مراحل تدبر،تطبیق دادن با شرایط کنونی،پیاده کردن و عمل به سفارشات،توصیه ها و دستورات خداوند .

در این بین مسئولین استان آذربایجان غربی برای ایجاد فضای نزدیکی مردم و بویژه جوانان با قرآن بسیار تلاش میکنند و در این راه نیز به موفقیتهای خوبی رسیده اند و برنامه هایی نیز در این زمینه دارند.اما طبق فرمایش رهبر انقلاب ،انس با قران توام با تدبر خیلی فاصله داریم،پس باید پیش برویم.

در این خصوص حجت الاسلام محمد باقر کریمی" مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: درصدد هستیم سال آینده در چهار کشور شیعه نشین محافل انس با قرآن با حضور قاریان همان کشور و آذربایجان غربی برگزار شود.

وی گفت: سال 94 آخرین سال برنامه توسعه پنجم است و برای نمود برنامه های قرآنی، باید در برنامه توسعه ششم برنامه های قرآنی را از نظر نرم افزاری و سخت افزازی ارتقا دهیم.

حجت الاسلام کریمی افزود: قاریان ممتازی از ارومیه وجود دارد که این نشانگر این است که ما می توانیم ارومیه را به عنوان قطب قرآنی مطرح کنیم.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به شناسایی 16 مسجد، اظهارکرد: محافل انس با قرآن در 16 مسجد و در محلات مختلف با حضور قاریان برجسته کشور و استان برگزار می شود.

وی افزود: برگزاری محافل قرآنی با همکاری ادارات کل اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیمای آذربایجان غربی و شهرداری ارومیه انجام می گیرد.

حجت الاسلام کریمی با اشاره به برگزاری هرماه یک محفل انس با قرآن در سال آینده افزود هدف از برگزاری محافل قرآنی را ایجاد فضای قرآنی برای آحاد مردم به ویژه جوانان خواند.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: پیش بینی شده است که در سال 94 در چهار کشور شیعه نشین محافل انس با قرآن با حضور قاریان همان کشور و استان آذربایجان غربی برگزار شود.

وی اضافه کرد: در حاشیه محافل انس با قرآن، نمایشگاه هنرهای تجسمی، تئاتر کودک، نرم افزار های قرآنی و کارهایی که در حوزه قرآن باشد، برگزار می شود.

وی با اشاره به برگزاری هفته قرآنی در استان آذربایجان غربی اظهار داشت: نشست های قرآنی، نمایشگاه های قرآنی مختلف و تجلیل از نخبه های قرآنی از جمله برنامه هایی است که در هفته قرآنی انجام می شود.

حجت الاسلام کریمی با اشاره به توزیع چهار هزار جلد قرآن کریم در طول سال جاری، تصریح کرد: در سال آتی نیز دو هزار جلد قرآن خریداری و در مناطق محروم و مساجد توزیع می شود.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در پایان با اشاره به حمایت از چاپ کتب قرآنی، گفت: اگر در آذربایجان غربی ناشران و مؤلفان کتاب هایی در مباحث قرآن و مفاهیم قرآنی به چاپ برسانند دوبرابر کتاب های به فروش رسیده، از آنان کتاب خریداری می کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار