از غرفه لبنیات و بستنی تا اینترنت پرسرعت و فدراسیون ورزشهای سخت (صخرهنوردی) در نمایشگاه بین المللی کتاب دیده میشوند که هر یک بساطشان را پهن کردهاند تا از فرصت یک هفتهای نمایشگاه استفاده کنند؛ اما در این بازار شلوغ، خبری از غرفهی میراث فرهنگی و گردشگری برای معرفی جاذبههای گردشگری تهران نیست!
به گزارش ایسنا، تهران اردیبهشت ماه هر سال میزبان نمایشگاه بینالمللی کتاب است و میلیونها نفر از آن استقبال میکنند. بنابر آمار ارائه شده، حدود 5 میلیون نفر از بیستوهفتمین نمایشگاه کتاب بازدید کردند.
بنابر اظهارات قائم مقام بیستوهشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، بالغ بر نیم میلیون نفر در سه روز نخست نمایشگاه کتاب از آن بازدید کردهاند، این در حالی است که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران تاکنون از این ظرفیت برای معرفی جاذبههای تاریخی و گردشگری تهران استفاده نکرده است.
حتی دریغ از یک غرفه اطلاع رسانی که در آن بروشورها و نقشههایی را برای معرفی جاذبههای تاریخی و گردشگری تهران به مراجعهکنندگان ارائه دهند.
معاون گردشگری میراث فرهنگی استان تهران درباره اینکه چرا از ظرفیتهای نمایشگاه بینالمللی کتاب برای توسعه گردشگری استان تهران استفاده نمیکند؟ میگوید: این کار بر عهده روابط عمومی اداره میراث فرهنگی است و باید با دبیر همایشها و نمایشگاهها تماس بگیرید.
حسین بشردوست در پاسخ به اینکه آیا تا کنون چنین پیشنهادی به روابط عمومی میراث فرهنگی استان تهران شده بیان میکند: خیر. هیچگاه ما در نمایشگاه تهران حضور نداشتیم و تنها در نمایشگاههای گردشگری مرتبط با حوزه خودمان حاضر میشویم. ساز و کار یک مجموعه در نمایشگاه بر عهده روابط عمومی آن است.
او همچنین درباره استفاده از حضور چشمگیر بازدیدکنندگانی که در نمایشگاه کتاب شرکت میکنند برای افزایش تعداد گردشگران استان تهران پاسخ میدهد: اعتبارات برای حضور در نمایشگاهها محدود است و حداقل تلاش ما این است که این اعتبارات را در نمایشگاههایی تخصصی که مرتبط با گردشگری است هزینه کنیم.
این در حالیست که برپایی یک غرفه و معرفی جاذبههای گردشگری تهران به بازدیدکنندهای که برای خرید کتاب از دیگر استانهای ایران به تهران میآید هزینه چندانی به همراه ندارد و به فرض اگر هم قرار است برای آن هزینهای شود، قطعا از درآمد حاصل از این جریان گردشگری جبران میشود.
از طرفی اگر اداره میراث فرهنگی استان تهران اطلاعاتی در اختیار بازدیدکنندگانی که از کشورها یا استانهای دیگر برای بازدید از نمایشگاه کتاب میآیند قرار دهد، همین امر موجب ترغیب بازدیدکننده برای رفتن به مکانهای دیدنی و افزایش درآمد حاصل از گردشگری میشود تا با دست پُرتری به استان یا کشورشان برگردند و مُبلغانی هم برای گردشگری تهران شوند.
همانطور که برپایی یک هفتهای نمایشگاه کتاب فرصتی طلایی برای هتلداران محسوب میشود، این ظرفیت میتواند سایر بخشهای گردشگری تهران را هم بهرهمند کند و مسافران بعد از بازدید یک روزهشان از نمایشگاه کتاب، چند ابنیه تاریخی تهران را هم ببینند.