کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با بسیج:

آقایانی مدعی فتح‌الفتوح؛ امروز بایستی پاسخگو باشند

تابناک مرکزی: محمد جواد یاری گفت: واکنشی که از سوی دولت به نقض برجام نشان داده شد بسیار واکنش ضعیفی تلقی می‌شود، آقایانی که در ماه‌های گذشته مانور می‌دادند که فتح الفتوحی را انجام داده‌ایم امروز بایستی پاسخگوی مسئله باشند.
کد خبر: ۳۴۲۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۰ 12 December 2016

محمدجواد یاری کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج استان مرکزی؛ درخصوص قانون «داماتو» گفت: درخصوص ISA اخیرا در مجلس سنا آمریکا و با اکثریت آرای نمایندگان مصوب شد آنچه که حائز اهمیت است اینکه تمدید این قانون برخلاف متن برجام طبق ماده 26 آن تلقی می‌شود و به طور قطع نقض جدی برجام است.

بیش از 50 بار برجام نقض شده است

وی افزود: درخصوص این مسئله که برجام نقض شده تردیدی وجود ندارد اگرچه در مدت یک‌سال گذشته بارها شاهد نقض برجام بودیم و بیش از 50 مورد برجام نقض شد ولی جدی‌ترین مورد نقض برجام تمدید تحریم‌های علیه جمهوری اسلامی ایران بود و حتی کسانی که برجام را تصویب کردند به این موضوع اذعان دارند.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: مجلس بایستی برای همکاری خود در دوره‌های گذشته حتما یک طرح سه فوریتی برای مقابله با نقض برجام داشته باشد.

با اخلاقیات نمی‌توان مسائل کلان کشور را به بازی گرفت

یاری با اشاره به واکنش دولت درخصوص نقض برجام گفت: واکنشی که دولت در این مسئله از خود نشان داد یک واکنش جدی و درخور جمهوری اسلامی ایران نبود. اینکه آقای ظریف توصیه می‌کند برخلاف تعهدات و اخلاق است در عرصه بین‌المللی پذیرفتنی نیست. در عرصه بین‌المللی حق با زور است و نمی‌توان با اخلاقیات مسائل کلان ملی را مورد بازی قرار داد. کما اینکه خود آمریکایی‌های اینگونه عمل می‌کنند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: واکنشی که از سوی دولت به نقض برجام نشان داده شد بسیار واکنش ضعیفی ترقی می‌شود، آقایانی که در ماه‌های گذشته مانور می‌دادند که فتح الفتوحی را انجام داده‌ایم امروز بایستی پاسخگوی مسئله باشند.

وی با تشبیه داستان برجام به دریافت تسهیلات بانکی گفت: داستان برجام به مانند این است که برای دریافت تسهیلات بانکی تلاش کرده باشیم و زمان دریافت تسهیلات با بیان این موضوع که مدیریت بانک تغییر کرده از پرداخت تسهیلات امتناع کنند. در موضوع برجام نیز ما با دموکرات‌ها مذاکره کردیم و به توافق رسیدیم ولی شاهدیم که آنان خلف وعده کردند و در حال حاضر نیز با جمهوری‌خواهان مواجه هستیم.

یاری با اشاره به تاکیدات مقام‌معظم رهبری درخصوص نقض برجام گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند برجام خسارت محض است و دولت هرچه زودتر جلوی ضرر را بگیرد به نفع کشور تمام خواهد شد و با تکیه بر توان داخلی و اقتصادمقاومتی می‌تواند آن را جبران کند.

عدم واکنش جدی دولت برای این است که نمی‌خواهند به بی‌حاصل بودن مذاکرات اعتراف کنند

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اینکه دولت واکنش جدی از خود نشان نمی‌دهد برای این است که به بی‌حاصل بودن بیش از سه سال مذاکرات در پرونده هسته‌ای کشور اعتراف می‌شود. طبیعتا مجلس بایستی نسبت به استیضاح ظریف اقدام کند چراکه سیاستمداران بایستی بتوانند پشت پرده سیاسی مسائل را حدس بزنند تا منافع ملی در این بین گم نشود اینکه سیاستمداران نتوانند مسائل سیاسی را پیش‌بینی کنند تا برنامه‌ریزی مناسب را داشته باشند به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و برخلاف امنیت ملی است.

وی در پایان تاکید کرد: بیش از سه سال وقت کشور درگیر موضوع برجام است در حالیکه در عمل هیچ تحریمی برداشته نشده و حتی پول نفتی که به فروش می‌رسد به کشور باز نمی‌گردد و کالاهای بُنجول خود را در قالب پول نفت روانه ایران می‌کنند که به هیچ وجه زیبنده کشور نیست چراکه ما چرخه هسته‌ای را تعطیل کردیم و در ازای آن هیچ دستاوردی به جز تمدید قانون داماتو عاید کشور نشده است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار