در شهر شیراز یکی از پرحادثهترین محورها، کمربندی این شهر است که سالانه شاهد آمار بالایی از تصادفات در آن هستیم.
علی مسعودی رئیس راهداری و حمل و نقل جادهای شیراز گفت: از علل مهم پرحادثه بودن کمربندی شیراز، مکان غیرصحیح آن در شهر است که گسترش شهر در دو طرف جاده، کمربندی را به بزرگراه شهری تبدیل کرده است با این تفاوت که در بزرگراههای شهری تقاطعها به صورت غیرهمسطح، دسترسیها محدود و عبور وسایل نقلیه سنگین ممنوع است، اما در این محور تمامی موارد ذکر شده باعث آمار بالای تصادفات شده است.
رئیس راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان شیراز افزود: از آنجا که کمربندی از محورهای برونشهری محسوب میشود کاربران آن نیز با فرهنگ رانندگی برونشهری تردد میکنند از طرف دیگر ساکنان شهرکهای اطراف کمربندی و کاربرانی که به دلیل کم بودن ظرفیت خیابانهای شهری و ترافیک به کمربندی پناه میآورند، با فرهنگ خیابان شهری به آن برخورد میکنند که ترکیب این دو فرهنگ با هم منجر به بینظمی و ناهنجاری در جاده میشود و نتیجه آن حوادث رانندگی فراوان در طول این محور است.
مسعودی در بررسی علت تصادفات در کمربندی شیراز اشاره کرد: بیشترین عامل تصادف مربوط به عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم و عدم رعایت فاصله طولی است که شدت تصادفات و احتمال خطر مرگ به طور قابلملاحظهای با افزایش سرعت وسایل نقلیه در ارتباط است و کاهش سرعت به طور چشمگیری تلفات تصادفات رانندگی را کاهش میدهد لذا لازم است که کنترل وسایل نقلیه با طرق گوناگون انجام شود.
وی اضافه کرد: نصب دوربین مداربسته، تابلوهای هشداردهنده، سرعت کاههای ایمن و مهمتر از همه فرهنگسازی میتواند نقش مهمی در کاهش سرعت وسایل نقلیه داشته باشد.
مسعودی با اشاره به نقش بسزای تأکید کرد: در این راستا از سالهای گذشته تاکنون به صورت مستمر اقدام به شانهسازی، بخشنده کردن راه و ایجاد ناحیه بازیابی شده است که در صورت انحراف خودرو از مسیر اصلی امکان بازگشت خودرو به جاده مهیا شود و مجموعه این اقدامات باعث شده تا تصادفات فوتی به تصادفات جرحی و خسارتی تبدیل گردد.
رئیس راهداری و حمل و نقل جادهای شیراز در خصوص راهکار اساسی کاهش تصادفات کمربندی تشریح کرد: با توجه به گسترش شهر شیراز در دو سوی کمربندی شیراز و افزایش وسایل نقلیه در حال تردد و کم بودن ظرفیت شبکه معابر به خصوص برای تردد وسایل نقلیه عبوری (سبک و سنگین) از شهر شیراز یا خروج وسایل نقلیه داخل شهر به خارج شهر یا سفرهای طولانی با سرعتی مناسب و بدون توقف احداث یک مسیر حلقه دور تا دور شهر شیراز لازم است که کمربندی با تعداد خطوط و ظرفیت بالا که تقاطعها در آن به صورت غیرهمسطح تعریف شده باشد در خارج از محوطه شهری احداث گردد.