مناسب‌سازی مکان‌های عمومی قشم برای معلولان/ بخش زیادی از افراد جامعه در آستانه سالمندی قراردارند

همزمان با روز عصای سفید، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و دبیر ستاد مناسب‌سازی کشور تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که طبق آن فضاها و مکان‌های عمومی شهری جزیره قشم برای تردد معلولان و سالمندان مناسب‌سازی می‌شود.
کد خبر: ۷۸۹۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ 16 October 2019

مناسب‌سازی مکان‌های عمومی قشم برای معلولان

به گزارش تابناک کیش، از سازمان منطقه آزاد قشم، دبیر ستاد مناسب‌سازی کشور در آیین امضای این تفاهم‌نامه گفت: جزیره قشم به دلیل جاذبه های طبیعی و ظرفیت بالا در پذیرش گردشگر، به عنوان طرح آزمایشی(پایلوت) مناسب سازی فضاها و مکان های عمومی شهری انتخاب شد.

ابراهیم کاظمی مومن‌سرایی افزود: مناسب سازی شهری تاکنون در ایران با روند کندی مواجه بود؛ اما به تازگی حساسیت‌های بیشتری در این باره بین مردم و مسوولان ایجاد شده است.

وی با اشاره به افزایش سن سالمندی در کشور، ادامه داد: بخش زیادی از افراد جامعه در آستانه سالمندی قراردارند و ایجاد بسترهای حضور آنان در جامعه و در کنار معلولان باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان نیز در این آیین اظهار کرد: با برنامه ریزی و ایجاد تعاملات بین دستگاهی و با هدف مناسب سازی محیط شهری در کنار ارایه امکانات توانبخشی می‌توان زندگی آرامی را برای معلولان و سالمندان فراهم ساخت.

غلامحسین رنجبر افزود: هم اکنون با وضع قوانین مختلف و ایجاد الزام مناسب‌سازی در طراحی و ساخت و ساز معابر شهری و ساختمان ها، وضعیت بهتری برای معلولان در جامعه فراهم شده‌است اما تا اجرای کامل و فراهم آمدن شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: فراهم ساختن شرایط حضور معلولان، سالمندان و جانبازان در جامعه و تسهیل انجام فعالیت‌ های آموزشی، ورزشی و فرهنگی از مهمترین حقوق شهروندی این قشر از جامعه محسوب می شود.

حمیدرضا مومنی افزود: برای مناسب‌سازی فضاهای شهری، ساخت و سازهای غیراصولی کنونی باید برنامه دقیقی برای اصلاح طرح شهری قشم تدوین شود.

وی با تاکید بر لزوم بهسازی و مناسب سازی تمامی اماکن و معابر شهری قشم، اضافه کرد: واحد صدور پروانه ساختمانی باید نقشه‌ ساختمان‌های تازه تاسیس را با معیارهای استاندارد مناسب‌سازی محیطی تطبیق دهد.

مومنی خاطرنشان کرد: همچنین باید ساز و کاری ایجاد شود که قبل از اعطای پروانه پایان کار هم نظارت دقیق بر حسن انجام مناسب سازی انجام شود.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان در میان آب‌های خلیج فارس گسترده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار