هشدار دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به خطر بروز تب برفکی در استان

کد خبر: ۸۱۱۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ 05 January 2020
دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به خطر بروز تب برفکی در استان هشدار داد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از فارس از یاسوج، عبدالله بهمنش در خصوص افزایش تعداد کانون های تب برفکی هشدار داد و  اشاره به اینکه بیماری تب برفکی در برخی از واحدهای اپیدمیولوژیک کشور گزارش شده، اظهار کرد: در راستای محدودسازی بیماری و جلوگیری از گسترش این بیماری باید اقدامات بهداشتی در این زمینه صورت گیرد.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نیاز است دامداران برای جلوگیری از شیوع این بیماری در استان موارد بهداشتی، انجام واکسیناسیون دام‌ها و ضد عفونی جایگاه دام در دامداری‌ها و روستاها را جدی گرفته و از نقل و انتقال دام به صورت غیر مجاز و بدون هماهنگی با دامپزشکی جداً خودداری کنند.
 بهمنش به رعایت موازین بهداشتی در زمینه دامداری اشاره کرد و گفت: دامداران باید ضمن رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای و فعال کردن حوضچه‌های ضدعفونی در ورودی واحد دامداری خود ،  از ورود افراد، وسایل نقلیه و تجهیزات متفرقه به داخل واحد دامداری جلوگیری به عمل آورند.
وی اضافه کرد:  اکیپ‌های مایه‌کوبی، کلنسین های دامپزشکی ،  ماموران تلقیح مصنوعی و همچنین کارکنان دامداری  می‌بایستی وسیله نقلیه خود را کمافی السابق در محوطه خارج از دامداری مستقر کرده و از لباس کار یک بار مصرف و یا لباس کار مخصوص خود واحد دامداری استفاده کنند .
مدیرکل دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: بیماری تب برفکی جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب نمی‌شود ولی انتشار این بیماری می‌تواند  خسارت‌های اقتصادی جبران ناپذیری را برای دامداران و استان به همراه داشته باشد.
بهمنش  ادامه داد: ممانعت  از نقل و انتقال فاقد مجوزات بهداشتی دامپزشکی دام به استان در کنار اجرای طرح‌های واکسیناسیون و ضد عفونی دامدارای‌ها تاثیر بسزایی در جلوگیری از شیوع این بیماری در استان خواهد داشت.
این مقام مسئول در حوزه دامپزشکی استان  به واکسیناسیون  بیش از 40 هزار راس دام سنگین و قریب به یک میلیون و 200 هزار راس دام سبک بر علیه تب برفکی با همکاری مراکز بخش خصوصی دامپزشکی از ابتدای سالجاری تا کنون در استان خبر داد و گفت: واکسن مورد نیاز به مقدار کافی توسط مراکز بخش خصوصی دامپزشکی استان تهیه شده و دامداران برای سرعت بخشیدن به امر واکسیناسیون می‌توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون بخش خصوصی شهرستان نسبت به اخذ واکسن و انجام واکسیناسیون دام‌های خود اقدام کنند.
وی درپایان به دامداران استان توصیه کرد که ضمن رعایت اصول امنیت زیستی، از خرید و فروش و جابجایی و حمل و نقل  غیرمجاز دام، تماس با دلالان دام و میادین دام و حضور در مناطق پر خطر  و پرترکم دام  و یا گله های مبتلا به شدت خودداری کرده و هرگونه تلفات را به صورت کاملاً بهداشتی دفن و موارد ابتلای بیماری  را به  دامپزشکی محل و یا سامانه 1512 دامپزشکی  اطلاع رسانی کنند.
مرگ و میر و تلفات بره‌ها و گوساله‌ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول‌های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دام ها، از جمله علایم بیماری  ویروسی تب برفکی در جمعیت دامی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار