سند تدبیر کشاورزی استان

هفته گذشته سازمان برنامه و بودجه استان نشستی خبری در خصوص دومین سند تدبیر و توسعه کشاورزی استان برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۵۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶ 21 June 2020

هفته گذشته سازمان برنامه و بودجه استان نشستی خبری در خصوص دومین سند تدبیر و توسعه کشاورزی استان برگزار شد. در این نشست مطالب خوبی از سوی مهندس فتحی مدیرکل جهاد کشاورزی استان طرح گردید و از زحمات زیادی که جامعه کشاورزی استان کشیده است قدردانی شد اما به عنوان کسی که در جلسه حاضر بودم مایلم چند نکته را عرض نمایم.

1-محور اصلی توسعه در بخش کشاورزی ، سودآور نمودن کشاورزی است. جامعه کشاورزی ایرانی بدلیل زیرساخت های فرهنگی و آموزشی خود هنوز دل در سنت دارد و برای مدرن کردن کشاورزی راه زیادی در پیش داریم. البته برخی موانع لاینحل هم داریم که مزید بر علت است . مثلا قانون ارث وخرد شدن زمین های کشاورزی و یا مهاجرت و شهرنشینی کشاورزان روستایی . تا زمانی که کشاورزی سودآور نشده است ، تمامی حمایت ها و خدمات دولت نیز بی نتیجه خواهد بود و بنابراین تمام تلاش سند باید حول این محور رقم بخورد.


2-در مورد سند نخست تدبیر و توسعه گفته شد ، بیش از 65 درصد تحقق اهداف داشته است . البته ذکر این نکته ضروری است که هدف این سند ، 45 هزار هکتار از اراضی تحت کشت پایاب سدهای استان بوده است و نه تمامی اراضی . بنظرم می رسد این آمار و ارقام اگر فقط برای پایاب سدها هم باشد رضایت بخش نیست چه اینکه نیازمند بازبینی سیستم ارزیابی هم هستیم.
3-بالاتر از مشکل آموزش کشاورز، مشکل عدم ارتباط تولیدکننده و مصرف کننده است . ذائقه مصرف کننده مبنای تمامی تولیدات است ، بخصوص در حوزه صادرات . متاسفانه چون مرکز تجمیعی برای تولید و تبادل اطلاعات این دو طرف وجود ندارد ، تعیین قیمت برای محصولات کشاورزی، اغلب بر اساس یا شانس و یا اقبال صورت می پذیرد. اگر کشاورز بداند که امسال سطح زیرکشت گندم در کشور بالاتر از استاندارد است ، دنبال محصول دیگری خواهد رفت و ..


4-در کشاورزی ایران هزینه ها بیشتر از منافع است.دولت باید به کشاورزی بعنوان لکوموتیو اقتصاد ایران نگاه کند. صنعت بدون تکنولوی روز به هیچ دردی نمیخورد و تحریم ها بسیاری از بخش های اقتصادی ایران را نابود کرده است و این تنها کشاورزی است که به دلیل برخورداری از منابع آب و خاک کافی بخصوص در استان میتواند زمینه اشتغالزایی و ارزآوری فروانی داشته باشد . کوتاه سخن این که دولت باید کشاورزی را اولویت نخست خود بداند. و در آخر باید اذعان کنیم که با تحقق 34 درصدی بودجه بخش کشاورزی وضع همینگونه است که شاید بدتر هم بشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار