عدم همکاری مهم‌ترین مشکل مهارت‌آموزی کشور

کد خبر: ۸۹۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷ 05 September 2015

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از عدم هم افزایی و هماهنگی به عنوان مهم‌ترین مشکل دستگاههای متولی مهارت آموزی درکشور یاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، کوروش پرند امروز(14شهریور)، در بازدید از مرکز تربیت مربی کرج گفت: وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به عنوان سه متولی اصلی مهارت آموزی در کشور باید با یکدیگر هماهنگی و هم افزایی داشته باشند ولی متاسفانه در حال حاضر اینگونه نیست.

وی ضمن اشاره به راهکارهای ایجاد این هماهنگی افزود: باید نظامی را طراحی کنیم که به خوبی بتواند این هم‌افزایی را ایجاد کند و این کار را می‌تواند از طریق نظام جامع مهارت و فناوری انجام داد که شامل آموزش، صلاحیت حرفه‌ای و شرایط احراز مهارت می‌شود.

پرند خاطرنشان کرد: در دولت قبل طبق مصوبه شورای عالی اداری قرار شد دانشگاه جامع علمی کاربردی، آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در وزارت کار و امور اجتماعی ادغام شود ولی با تلاش‌های صورت گرفته مانع از این اقدام شدیم و مهم‌ترین کاری که انجام شد ادامه فعالیت این سازمان‌ها در جایگاه خود بود.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ضمن اشاره به اتکای نظری آموزش‌ها در دانشگاههای کشور گفت: چهار و نیم میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که 66 درصد در مقطع کارشناسی و کمتر از 23 درصد در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل هستند و ظرفیت و نوع رشته‌ها نشان می‌دهد که آموزش‌های دانشگاهی تمرکز زیادی بر بخش نظری دارد.

وی ادامه داد: حدود یک میلیون و 500 هزار نفر از دانشجویان کشور در 21 رشته عمدتا نظری متمرکز شده‌اند و این نشانگر نیاز ما به آموزش‌های مهارتی دارد.

پرند خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که می‌توان در خصوص مهارت‌آموزی در کشور انجام داد، توسعه آموزش‌های مهارتی در مراکز علمی کاربردی است و در این زمینه استفاده از دستگاههای دولتی به دلیل کمبود مالی در بخش خصوصی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: بر این اساس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند در جهت توسعه مهارت آموزی در کشور متولی این موضوع باشد.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور یادآورشد: امروز جهانی‌سازی با سه اتفاقی که در حوزه فناوری اطلاعات، سلامت و فایناس رخ خواهد داد نظام آموزشی را دگرگون خواهد کرد و ما نیز نباید از این موضوع عقب بمانیم.

وی گفت: جهانی شدن به معنی حضور فیزیکی در کشورهای دیگر و یا حضور آنها در ایران نیست بلکه آموزش‌های مجازی را در بر می‌گیرد که در آینده نه چندان دور بسیاری از دانشگاههای ما را تحت تاثیر قرار داده و با مشکل مواجه می‌کند.

پرند تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه مهارت‌آموزی در کشور وجود دارد بررسی صلاحیت حرفه‌ای مربیان است که این امر چه در آموزش و پرورش و چه در سازمان فنی و حرفه‌ای به مسیری خاص نیازمند است.

وی در پایان ضمن اشاره به نقش مرکز تربیت مربی کرج در کارآفرینی کشور گفت: این مرکز تا کنون حداقل 250 مربی خارجی از کشورهای منطقه را آموزش داده است و به راحتی می‌تواند در حوزه کارآفرینی کمک کننده باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار