اتوبان همت که براستی تکمیل آن «همت» مسئولان را می طلبد، با هفت خوانی از جنس اما و اگر برای رسیدن به ایستگاه بهره برداری مواجه است و مشخص نیست که البرزنشینان و کرجی ها چه زمانی از بحران ترافیک و مشکلات ناشی از آن رهایی خواهند یافت یا اینکه پروژه مذکور نوشدارویی خواهد بود پس از مرگ سهراب؟!
طی چند سال گذشته با افزایش جمعیت و تعداد خودروهای عبوری از محورهای استان، البرزنشینان به ویژه کرجیها ناچار به تحمل ترافیکی شدهاند که بخش زیادی از آن به خودروهای آنها مربوط نمیشود.
از میان محورهای پرتردد البرز، محور تهران – کرج به نسبت بقیه در وضعیت وخیمتری دارد. روزانه بیش از 300 هزار خودرو از این محور عبور میکند و دود این تردد به چشم شهروندانی میرود که ناچارند بخش زیادی از دقایق عمرشان را در کلاف ترافیکی که به آنها تحمیل شده تلف کنند.
از اواخر دهه 70 که کرج گامهای نخستین خود را برای تبدیل شدن به کلانشهری بیسر و ته برداشت، بحثهایی برای حل مشکلات ترافیکی این شهرستان مطرح شد. طرحها و بحثهایی که تا استانی شدن البرز هم ادامه یافت ولی هیچ کدام عملی نشد.
از همان سالها بحث دو طبقه شدن آزادراه تهران – کرج، شش خطه و 10 خطه شدن این آزادراه، مسیر زیرزمینی و... بارها مطرح شد اما در نهایت بعد از گذشت دو دهه اجرای پروژه ادامه اتوبان همت، نقطه امید شهروندانی شد که از ترافیک تحمیلی به ستوه آمده بودند. این پروژه یکی از طرحهایی بود که کورسوی امیدی دردل البرزنشینان ایجاد کرد و به آنها رهایی از کلاف سر در گم ترافیک تهران – کرج را نوید داد.
اتصال اتوبان شهید همت به کرج پروژهای بسیار مهم و حیاتی است به طوریکه مسئولان از آن به عنوان پروژهای ملی یاد میکنند. اما علیرغم این نگاه ویژه، به دلیل برخی مشکلات تکمیل این پروژه به کندی پیش میرود.
وجود 130 پلاک بدون سند در مسیر پروژه
افشين پيرنون، مدیر ساخت و توسعه راه های استان البرز می گوید: مسئولیت ساخت این بزرگراه به عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است و اداره کل راه و شهرسازی استان دخالتی دراجرای این پروژه ندارد .
وی با بیان اینکه بزرگراه همت از پروژه هایی است که از بعد استانی فراتر رفته و جنبه ملی دارد، گفت: با تکمیل این پروژه بدون شک حجم زیادی از ترافیک ورودی به کرج کاهش مییابد و قفل ترافیکی این شهرستان به خصوص در ساعات اولیه صبح و اواخر عصر باز میشود.
این مسئول با یادآوری اینکه این پروژه با مشکلات زیادی مواجه است که وجود معارضین تنها بخشی از آنها است، اضافه کرد: در مسیر ساخت این پروژه (محدوده شهرک المهدی) 130 پلاک وجود دارد که فاقد سند مالکیت هستند و همین تملک آنها را با مشکل مواجه کرده است .
مدیرساخت و توسعه راه های استان البرز يادآورشد: دولت تاکنون برای تملک واحدهای سندداری که در مسیر این پروژه قرار گرفتهاند با مشکل مواجه بود و حالا تملک واحدهای مسکونی بدون سند نیز به مشکلات اضافه شده است. هنوز راه کار قانونی برای تملک واحدهای بدون سند در مسیر این پروژه اتخاذ نشده است.
پروژه همت معارض دولتی هم دارد
وی در ادامه با اشاره به نارضایتی اغلب مالکان در خصوص قیمت گذاری واحدهای سنددار يادآور شد: هرچند برای قیمت گذاری واحدهای مسکونی که در مسیر ساخت این پروژه قرار گرفتهاند از نظر چند کارشناس دادگستری استفاده میشود ولی مالکان اغلب به قیمتگذاری نهایی رضایت نمیدهند و پول بیشتری مطالبه میکنند.
پیرنون بیان اینکه معارضان این پروژه تنها مردم نیستند بلکه در مسیر ساخت این بزرگراه معارضین مختلفی وجود دارد که باید رضایت آنها را نیز جلب کرد، اظهار كرد: در مسیر این پروژه پادگانهای نظامی، خطوط فوق توزیع برق استان، راه های ارتباطی پدافندهای هوایی، اراضی ملی و... نیز قرار گرفته است.
سال گذشته بودجهای برای همت اختصاص نیافت
وی کمبود اعتبار را از دیگر مشکلات این پروژه دانست و گفت: سال گذشته برای تکمیل این پروژه عملا هیچ بودجه تخصیص نیافت و هرچه هزینه شد آورده پیمانکار بود. امسال هم با رایزنیها و تلاشهای صورت گرفته در مجموع 70 میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده که مشخص نیست تا آخر سال چه مقدار از آن تخصیص یابد.
این مسئول تغییر مسیر بخشی از این بزرگراه را یکی دیگر از دلایل کندی پیشرفت فیزیکی این پروژه دانست و يادآورشد: تا چندی پیش قرار بود بخشی از مسیر این بزرگراه به میدان امام حسین (ع) کرج متصل شود که این کار نتیجهای جز قفل ترافیکی در این محدوده را درپی نداشت. همچنین با بررسیهای انجام شده و برای جلوگیری از وقوع این مشکل بنا شد مسیر پیش بینی شده در امتداد کمربند شمالی کرج ادامه یابد و به محدوده حصار وارد شود.
پیرنون ادامه داد: تاکنون 5/5 کیلومتر از این بزرگراه تا محدوده گرمدره تکمیل و زیربار ترافیک رفته و 70 درصد از سه کیلومتری که قرار است به جهان نما متصل شود نیز به اتمام رسیده است. علاوه بر این، شش کیلومتر آخر این پروژه نیز به دلیل مشکلاتی که به بخشی از آن اشاره شد تاکنون 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
همت صرفا یک پروژه استانی نیست
حميد طهايي، استاندار البرز نیز در گفتگویی گفت: تکمیل این پروژه نقش به سزایی در کاهش ترافیک محور کرج- تهران دارد و باعث میشود زمان سفر از تهران به کرج به 30 دقیقه برسد.
نماینده عالی دولت در البرز با بیان اینکه برای تکمیل این پروژه امسال اعتبارات ویژهای در نظرگرفته شده که امید است طبق زمان بندی و به طور کامل تخصیص یابد، اذعان داشت: با توجه به برخی مشکلات مانند وجود معارضین و محدودیتهای مالی تکمیل این پروژه آسان نیست ولی همه مسئولان باید تلاش کنند تا قطعههای دوم و سوم این پروژه هرچه زودتر بهرهبرداری و زیر بارترافیک برود.
وی در بخش پایانی سخنانش عنوان کرد: این پروژه تنها به البرزنشینان مربوط نمیشود و به نوعی پروژهای ملی محسوب میشود بنابراین مسئولان نیز باید به آن نگاه ملی داشته باشند و فراهم آوردن شرایط مناسب برای تکمیل آن را در اولویت قرار دهند.
بودجه تخصیص یافته به پروژه همت کافی نیست
عزیزاکبریان، نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی نیز در اینباره گفته است: ترافیک سنگین آزاد راه تهران – کرج به یکی از معضلات و مشکلات مردم تهران و کرج تبدیل شده است.
وی با تاکید بر اینکه تعداد زیادی از البرزنشینان هر روزه به تهران سفر میکنند و برای رفت و آمد ناچارند ساعتها ترافیک محور تهران – کرج را تحمل کنند، خاطرنشان كرد: در ساعات اولیه روز، در باند غرب به شرق و در هنگام غروب در باند شرق به غرب آزادراه تهران – کرج شاهد بار سنگین ترافیک هستیم و همین مسئله باعث شده تا چندین طرح برای مهار ترافیک این محور در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.
نماینده مردم کرج در خانه ملت در پایان با بیان اینکه در حال حاضر برای احداث و بهرهبرداری فاز دوم این طرح شاهد فعالیتهای مستمری از سوی مدیران و مسئولان استان های تهران و البرز هستیم، گفت: بدون شک بودجهای که برای کل پروژه در نظر گرفته شده است نمیتواند پروژه را به طور کامل به سرانجام برساند و برای اتمام پروژه نیازمند تخصیص اعتبارات جدید هستیم.
گزارش: المیرا اگیر