رئیس تبلیغات اسلامی کردکوی ضمن برشمردن آثار و برکات پرداخت زکات در زندگی در خصوص چرایی وجوب پرداخت زکات فطریه توضیح داد.
کد خبر: ۱۱۶۱۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۵ 08 April 2024

به گزارش تابناک گلستان، حجت الاسلامی مهدی پاک منش اظهار کرد: اعمال ده‌گانه نماز، روزه، زکات، خمس، حج، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، تولّی و تبرّی. جزء فروع دین ما بوده و عمل به آن‌ها واجب است.

وی با اشاره به اینکه فلسفه اصلی زکات به دلیل آن بوده که خداوند در سرمایه ثروتمندان حق نیازمندان را قرار داده است، گفت: زکات دو نوع دارد: زکات فطریه که در عید فطر پرداخت می‌شود و زکات مال که به غلات چهارگانه، دام‎‌ها و سکه‌ها با شرایط خاصی تعلق می‌گیرد.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان کردکوی با توضیح اینکه زکات به معنای پاک شدن است و در قدیم مردم واژه «پاک کردن مال» را به جای پرداخت زکات استفاده می‌کردند، گفت: ما انسان‌ها در طول ماه رمضان با روزه داری و عبادت خداوند بدن و روح و جان خود را از گناهان پاک می‌کنیم و در آخرین روز ماه مبارک نیز باید با پرداخت حق فقرا یا همان زکات فطریه مال خود را نیز پاکیزه کنیم.

فاطمی منش با تأکید اینکه پرداخت زکات و پاک کردن مال از حق فقرا تکمیل‌کننده یک ماه روزه‌داری است، افزود: بهتر است مبلغ زکات فطریه را قبل از اقامه نماز عید پرداخت کرده و یا مبلغ آن را محاسبه و کنار گذاشته و اولین فرصت به دست نیازمندان برسانیم.

وی با توضیح اینکه فطریه به افرادی که توان پرداخت خرج زندگی را ندارند، تعلق می‌گیرد، تصریح کرد: اولویت پرداخت زکات با اقوام و بستگان و در درجه همسایگان و همشهریان است و اگر نیازمندی را پیدا نکردید زکات فطریه را برای آزاد کردن زندانیان، ساختن مساجد، مدارس، جاده‌ها، کتابخانه و به طور کلی خدمات عام المنفعه نیز بپردازید.

رئیس تبلیغات اسلامی گلستان ادامه داد: بنابر فرمود مولای متقیان حضرت علی (ع) اگر همه مردم زکات مال خود پرداخت کنند، فقیری باقی نخواهد ماند و اصلی‌ترین فلسفه زکات مبارزه با فقر و بدبختی در جامعه است.

فاطمی‌منش با اشاره به اینکه زکات فطریه را نمی‌توانیم به افراد واجب النفقه بپردازیم تصریح کرد: به طور مثال مرد نمی‌تواند زکات فطریه را به فرزندان و پدر و مادر خود بپردازد و شوهر نیز نمی‌تواند زکات فطریه را به همسر خود بدهد، اما دادن زکان فطریه به برادر، خواهر، عمو، دایی و دیگر اقوانم نیازمند بلامانع است.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار