رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: باتوجه به شرایط آب و هوایی امسال محققان کشاورزی استان فرصت کشت کلزا را تا دهم آذر در مناطق شمالی و 15 این ماه در کشتزارهای جنوبی استان بدون مشکل اعلام کردند.
کد خبر: ۱۳۲۵۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰ 21 November 2015
به گزارش روز شنبه ایرنا فرصت کشت مطلوب کلزا در استان گلستان بیشتر از نیمه های مهر تا اواخر آبان ماه است که امسال بارش های مطلوب فصل پاییز و نیز پیش بینی شرایط آب و هوایی زمستان این امکان را ایجاد کرده که کشاورزان فرصت بیشتری برای گسترش کشت کلزا در مزارع خود داشته باشند.
براساس اعلام جهادکشاورزی گلستان مختار مهاجر با یادآوری تائید محققین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان و کارشناسان جهادکشاورزی در خصوص تمدید فرصت کشت دانه روغنی کلزا افزود: براساس پیش بینی شرایط آب و هوای سه ماهه زمستان از نظر بارش نرمال و همچنین احتمال افزایش دما طی این دوره کمی بیشتر از نرمال وجود دارد. 
سالانه افزون بر 500هزار هکتار از مزارع استان گلستان به کشت محصولات پاییزه و از جمله گندم ، جو ، دانه های روغنی و بویژه کلزا اختصاص می یابد.
فصل کشت کلزا قبل از غلاتی همچون گندم می باشد.
گلستان به دلیل شرایط مناسب اقلیمی و خاک حاصلخیز، مستعد کشت دانه های روغنی از جمله کلزا است، این استان در حدود دو دهه احیر رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید دانه های روغنی کشور را دارا بود و سال قبل به دلایل مختلف، کشت کلزا به پائین سطح در این منطقه رسید.
طبق گزارش رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهادکشاورزی گلستان در سال زراعی قبل پنج هزار و 300 هکتار اراضی گلستان به زیرکشت کلزا رفته بود که هفت هزار تن محصول برداشت شد.
برنامه سال زراعی جاری جهادکشاورزی گلستان برای کشت کلزا در سطح 40 هزار هکتار است، اما به پیش بینی مسئولان بخش پنبه و دانه های روغنی استان این مقدار در سطح افزون بر 15 هزار هکتار محقق خواهد شد.
استان گلستان با افزون بر 650 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و تولید سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات، از قطب های مهم تولیدات کشاورزی کشور است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار