گزارش خبری فارس از تحولات استانداری گلستان
پس از بحث‌های داغ چند روز گذشته و شنیده شدن شایعات مختلفی برای عزل و نصب در استانداری گلستان، سرانجام چند تغییر رسمی در این استانداری انجام شد.
کد خبر: ۲۷۰۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴ 02 August 2016
پس از بحث‌های داغ چند روز گذشته و شنیده شدن شایعات مختلفی برای عزل و نصب در استانداری گلستان، سرانجام چند تغییر رسمی در این استانداری انجام شد.

این تغییر در حوزه اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری است، جایی که «علی نذیری» مدیر کل فعلی این دفتر، جای خود را به «عبدالرضا چراغعلی» سپرد.

البته چراغعلی پیش از این پس از استقرار استاندار دولت یازدهم، شورای شهر گرگان را ترک و به عنوان مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری منصوب شده بود، پس از غیبتی یک ساله دوباره به جمع مدیران استانداری بازگشت.

هفته گذشته پس از شایعه بازگشت دوباره چراغعلی به دفتر امور شهری و روستایی با وی تماس گرفته شد، وی البته این موضوع را تکذیب کرد و گفت: با وضعیت فعلی حوزه هماهنگی امور عمرانی، چندان تمایلی برای پذیرش پست و به بازگشت به این حوزه کاری ندارد.

این گفته مدیر کل جدید امور اجتماعی استانداری گلستان، از آن جهت درست است که وی اکنون پستی در حوزه معاونت سیاسی، اجتماعی و امنیتی را پذیرفته که هیچ دخلی به معاونت عمرانی ندارد.

چراغعلی از اوایل سال 1394 به بهانه ثبت‎نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی استعفای خود را تقدیم استاندار کرد، هرچند هیچکس نمی‎‎تواند منکر ارتباطات نه چندان حسنه وی با معاون فعلی هماهنگی امور عمرانی استاندار باشد که البته هنوز هم به قوت خود باقی است.

*4 تغییر در حوزه سیاسی و عمرانی استانداری گلستان

اکنون حوزه‎‌ای در اختیار مدیرکل جدید دفتر امور اجتماعی و فرهنگی قرار گرفته که یکی از حساس‎ترین بخش‎های استانداری است و می‎تواند فعالیت با برنامه و کار حساب شده در این حوزه، شکوفایی خوبی را رقم بزند.

گویا دامنه تغییرات در استانداری به این بخش محدود نمی‌شود و طبق اخبار دریافتی قرار است «محمد حمیدی» به عنوان مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، جایگزین «احمد سردارزاده» مدیرکل فعلی این دفتر شود.

محمد حمیدی تا هفته پیش به عنوان فرماندار در شهرستان گنبد کاووس مشغول به فعالیت بود و «غدیر کریمی»، مدیرکل حوزه استاندار گلستان جایگزین وی شد تا گمانه‎زنی‎ها برای حضور وی در دفتر استانداری گلستان شدت گیرد.

طبق گزارش‎ها قرار بود تا حمیدی در سازمان همیاری شهرداری‎های استانداری حضور یابد اما پس از نقدهایی که به این تغییر شد وی سکان دفتر شهری و شوراها را در دست گرفت و قرار شد سردارزاده به سازمان همیاری شهرداری‎های استان نقل مکان و عیسی سالکی، مدیرعامل فعلی این سازمان نیز از این جایگاه خداحافظی کند. ‎   

البته در این بین انتخاب «سید ابوالفضل حسینی‌فرد» به عنوان سرپرست اداره کل امنیتی و انتظامی استانداری از دیگر تغییراتی است که با ابلاغ استاندار گلستان محقق شده است.

اگر به هیاهوهای هفته گذشته نگاهی بیفکنیم و واکنش یکی از نیروهای اصلاح‎طلب در کانال تلگرامی را به این تغییرات بنگریم شاید استدلال وی جالب باشد چنانچه وی این موضوع را خواست اصلاح‌طلبان استان ندانسته و آن را بازی با مهره‎های سوخته قلمداد کرد و البته در ادامه نیز واکنش دیگر گروه‎های اصلاح‌طلب نیز نشان داد که این تغییرات چندان در مسیر پاسخ به خواسته‎هایی نبود که از سوی آنان بیان شده و آنان این انتصابات را در جهت خواست سیاسی خود ارزیابی نمی‎کنند.

با این وجود به نظر می‎رسد این تغییرات پایان جزر و مد سیاسی در گلستان نباشد و پس‌لرزه‎ بیانیه‎هایی که به طور تلویحی خواستار برکناری استاندار هستند و پاسخ استاندار به این خواسته‎های سیاسی، دوباره موج‎های سیاسی شدت بگیرد.

بدون شک چنین شرایطی هرگز به سود استان نیست، هیچ‎ فرد یا گروهی کس از وجود چنین شرایط پرتنشی سود نمی‎برد و با چنین اوضاعی حتی مدیران نیز برای ادامه فعالیت خود در مجموعه استانداری اوضاع چندان خوبی ندارند.

اما این شرایط هم‌اکنون در استانداری بلکه حتی توأمان در موضوع شورای شهر گرگان هم حاکم است و در شبکه‌های اجتماعی دایم به آن پرداخته می‌شود، دعوایی که سر رفتن و ماندن صادقلوی شهردار به اوج خود رسیده است.  

فضای این روزهای دنیای مجازی استان هم انباشتی از توهین‌ها، تهمت‌ها، خودمحوری‌ها و بی‌اخلاقی‌ها است؛ عده‌ای در این میان تنها نیمه خالی لیوان را می‌بینند و عده‌ای هم منکر نقص‌هایی هستند که ممکن است وجود داشته باشد.

از سوی دیگر استاندار گلستان نیز طی هفته‌های اخیر تلاش کرد تا با برگزاری نشست با احزاب سیاسی اصلاح‌طلب تا حدودی جو فعلی را آرام سازد، اما این جلسه و پاسخ وی هم نتوانست شرایط ر آرام کند و حتی موجب شد تا اختلافات موجود علنی‌تر شود.

*از این هیاهوهای سیاسی تنها مردم زیان می‌بینند

طرفداران استاندار گلستان از سوی دیگر انتقادات فعلی به استاندار را برآیند نظر همه اصلاح‌طلبان نمی‌دانند و اعتقاد دارند، طی روزهای گذشته و با آغاز بحث‌های روانی پیرامون تمدید و یا عدم تمدید حکم شهردار گرگان و در عین حال انجام تغییراتی در بدنه مدیریتی استان، اتاق فکری برای تخریب و سهم‌خواهی علیه استاندار گلستان شکل گرفته است.

به عقیده این گروه، این اتاق فکر به جای مردم فکر می‌کند، به جای مردم حرف می‌زند و خود را نماینده اصلاح‌طلبان می‌داند اما اصلاح‌طلبان استان از آن بی‌اطلاع هستند.

در نظر حامیان استاندار، حال و هوای این روزهای فضای مجازی که انباشتی از توهین‌ها، تهمت‌ها، خودمحوری‌ها و بی‌اخلاقی‌ها است نیاز به توجه جدی و ریشه‌ای مسئولان امر دارد.

آنان همچنین به خدمات دولت تدبیر در استان اشاره می‌کنند و یادآور می‌شوند اصلاح‌طلبان به جای توجه به این واقعیت‌ها تنها به دنبال پیدا کردن نقطه ضعف و به کرسی نشاندن اهدافی هستند که چندان ربطی به توسعه استان ندارد.

در این میان اصلاح‌طلبان موافق چنین ادبیاتی نیستند و معتقد هستند سه سال می‌تواند زمان مناسبی برای نقد یک مدیر باشد و اکنون در این شرایط برآیند آنچه روی داده چنان برجسته و بزرگ نیست که استاندار گلستان به آن ببالد.

اگر منصفانه به این مباحث نگاه کنیم در می‌یابیم که بخش عمده‌ای از چالش فعلی به فقدان اطلاع‌رسانی درست از اقدامات دولت در استان باز می‌گردد که باید از سوی مجموعه اطلاع‌رسانی دولت در استان به اشکال گوناگون انجام می‌شد.

با اطلاع‌رسانی کیفی نه توصیفی از اقدامات دولت و پاسخگو کردن مدیران دولت در استان می‌شد قضاوت در عرصه کاری را بهتر انجام داد و از فضا و جو ناخوش‌آیند کنونی در استان جلوگیری کرد.

در عین حال می‌شد از انتصاباتی که در مجموعه استان با تدبیر بیشتری عمل کرد و با تقسیم سهمیه مدیریت بین تمامی اهالی این استان شمالی جامعه را بیش از پیش به انتصابات حساس نکرد.

ما در این مجال به هیچ وجه بنا نداریم کسی را نقد کنیم و یا از بخشی از این دو گروه دفاع کنیم، اما هم استاندار گلستان و هم مجموعه منتقد را به بازنگری در رفتاری می‌کنیم که مطمئنا تبعات آن به هیچ وجه به نفع مردم این استان شمالی نیست.

در شرایط فعلی، بهتر است گروه‌های سیاسی به جای سهم‌‌خواهی به دنبال نقص‌های واقعی در عملکرد دولت تدبیر در استان باشند و ضمن آرامش و سعه صدر سعی کنند تلاش کنند به دنبال حل مشکلات اساسی این استان شمالی در مبحث توسعه باشند چرا که تنش هیچ مشکلی را از استان دوا نخواهد کرد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار