توسط خبرگزاری مهر و با مشارکت استانداری گلستان؛
این میزگرد با حضور محمود ربیعی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان، خان علی رشیدی مدیرعامل بانک ملی و دبیر شورای هماهنگی بانک‌های گلستان، حسینقلی قوانلو رئیس صنعت، معدن و تجارت گلستان و حسین کاویانی قائم‌مقام جهاد کشاورزی استان برگزار شد.
کد خبر: ۲۷۴۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵ 09 August 2016
 نشست بررسی مشکلات اقتصادی و رفع موانع تولید در استان گلستان توسط خبرگزاری مهر گلستان و با مشارکت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان برگزار شد.
به گزارش خبرگار مهر، میزگرد بررسی مشکلات اقتصادی و رفع موانع تولید در گلستان توسط خبرگزاری مهر و با مشارکت معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گلستان  برگزار شد.

این میزگرد با حضور محمود ربیعی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان، خان علی رشیدی مدیرعامل بانک ملی و دبیر شورای هماهنگی بانک‌های گلستان، حسینقلی قوانلو رئیس صنعت، معدن و تجارت گلستان و حسین کاویانی قائم‌مقام جهاد کشاورزی استان برگزار شد.

رمضان بهرامی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان مهمان دیگر این میزگرد بود تا در این نشست بی‌پرده از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در استان گلستان صحبت کند که ظاهراً به دلیل سفرهای کاری در این نشست حاضر نشد.

گلستان چهارمین استان در پرداخت تسهیلات برای رونق تولید

ابتدا حسینقلی قوانلو، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در مقام پاسخگویی حاضر شد و گزارشی از آخرین وضعیت اجرای ساست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های دولت برای رفع موانع تولید در گلستان ارائه کرد و گفت: یکی از برنامه‌های دولت برای فعال‌سازی واحدهای دچار رکود و اتمام طرح‌های با پیشرفت بالای ۶۰ درصد، پرداخت تسهیلات است که در کل کشور ۱۶ هزار میلیارد تومان برای ۱۰ هزار واحد صنعتی پیش‌بینی شد.

به گفته قوانلو در سه سال گذشته ۴۰ واحد صنعتی در گلستان به دلیل رکود بازار، رکود منفی ۱۸ درصدی صنعت ساختمان، نبود بازار فروش و ... تعطیل‌شده بود که به‌جای آن از ابتدای سال تاکنون ۴۱ واحد متوقف مجدد راه‌اندازی شد.

افزایش ۱۵.۵ درصدی منابع بانک‌های گلستان

موضوع بعدی مطرح‌شده در این میزگرد معوقت بانکی، عدم تعامل و همکاری بانک‌ها با بخش صنعت و تولید در گلستان بود که مدیر امور شعب بانک ملی گلستان و دبیر شورای هماهنگی بانک‌های گلستان از وجود بیش از ۹ هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال معوقه بانکی در استان خبر داد.

خان علی رشیدی با یادآوری اینکه یکی از الزامات رشد و توسعه اقتصادی مقوله سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: هم‌اکنون حدود ۹۰ درصد تأمین مالی پروژه‌ها از طریق بانک‌ها انجام می‌شود.



به گفته وی هم‌اکنون بانک‌های استان بیش از ۹ هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال معوقه بانکی دارند که البته در مقایسه با متوسط کشوری که حدود ۱۲.۵ درصد است، شرایط ما مطلوب‌تر است.

ایجاد و تثبیت سه هزار فرصت شغلی در گلستان

در شرایطی که ۳۵ درصد اقتصاد استان به‌صورت مستقیم و ۷۰ درصد اشتغال استان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم وابسته به بخش کشاورزی است، مشخص شدن ارزش‌افزوده بخش کشاورزی و سهم آن در تولید ناخالص می‌تواند تعیین‌کننده وضعیت فعلی بخش اعظمی از اقتصاد گلستان باشد.

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی گلستان در مقام پاسخگویی حاضر شد و گفت: بخش کشاورزی بخش مهم و اثرگذار در توسعه اقتصادی استان است. حسین کاویانی افزود: برآورد می‌شود تا پایان سال زراعی جاری بالغ‌بر چهار میلیون و ۳۵۳ هزار و ۷۰۰ تن محصول در استان تولید شود که ارزش ریالی آن‌ها معادل ۶ هزار و ۵۵۲ میلیارد تومان خواهد بود.

وی در خصوص طرح‌های کشاورزی که از تسهیلات رونق تولید و خروج از رکود برخوردار می‌شوند، اظهار کرد: حدود ۲۶۰ میلیارد تومان از اعتبارات این طرح به ۲۷۰ طرح بخش کشاورزی تزریق خواهد شد که موجب تثبیت و ایجاد سه هزار فرصت شغلی در استان خواهد شد.

گام بلند گلستان در مسیر بهبود اقتصادی

اینکه درنهایت بار اقتصادی استان بر دوش صنعت، کشاورزی و یا گردشگری خواهد بود، سؤالی بود که معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان به آن پاسخ داد و گفت: بر اساس سند آمایش محورهای توسعه استان مشخص‌شده و می‌توانیم ادعا کنیم که نقشه راه اقتصاد استان مشخص‌شده است.

محمود ربیعی تأکید کرد: بار اقتصاد گلستان نه‌تنها بر دوش بخش کشاورزی نیست بلکه هیچ بخش دیگری نمی‌تواند بار توسعه استان را به‌تنهایی به دوش بکشد.

وی متذکر شد: توسعه استان درگرو توسعه متوازن سایر بخش‌هاست که امید به آینده را افزایش خواهد داد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار