کد خبر: ۲۸۷۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵ 29 August 2016
 از چهار پروژه مرمت، بهسازي و احياي بافت هاي تاريخي شركت عمران و بهسازي شهري ايران در استان گلستان طي مراسمي با حضور عضو هيات مديره شركت عمران و بهسازي شهري ايران و نمايندگان ديگري از اين نهاد زيرمجموعه وزارت راه و شهرسازي بهره برداري شد.

در اين مراسم كه بصورت متمركز در محل خانه تاريخي شعربافان در بافت تاريخي سرچشمه گرگان برگزار شد، از پروژه هاي بهسازي و مرمت تكاياي عقيلي و شاهيني در محله سبزه مشهد، تكيه اصطبار در محله دوشنبه اي و خانه تاريخي شعربافان در محله سرچشمه بهره برداري بعمل آمد.

براي بهره برداري از اين پروژه ها كه در راستاي اهداف بازآفريني محدوده هاي قديمي و گذرهاي تاريخي شهرهاي استان صورت گرفته، 5 ميليارد و 500 ميليون ريال از محل منابع ملي وزارت راه و شهرسازي هزينه شده است.

*** خانه تاريخي شعربافان

مرمت خانه تاريخي شعربافان در محله سرچشمه گرگان با اعتباري بالغ بر يك ميليارد و 14 ميليون ريال از سوي شركت عمران و بهسازي شهري ايران در قالب دو فاز اجرايي عملياتي شده است.

فاز اول مرمت اين خانه تاريخي با بهسازي و نوسازي ساختمان موجود قديمي كه در حال تخريب بود و وضعيت نامناسبي داشت در سال 94 و با اعتباري بيش از يك ميليارد و171 ميليون ريال انجام شد.

در سال جاري نيز با تامين اعتبار لازم، مرمت فضاهاي خدماتي، تاسيساتي، بهداشتي اين خانه تاريخي در دستور كار قرار گرفت و بعد از اتمام فاز دوم اين خانه با كاربري مورد نياز و مناسب واگذار مي شود.

 خانه تاريخي شعربافان قدمتي بيش از 110 سال دارد و همانطور كه از اسم آن پيداست شَعر به معني ابريشم است و در آن زمان جهت ابريشم بافي استفاده مي شد به گونه اي كه در زمان مرمت خانه وسايل و ابزار مربوط به فرآيند ريسندگي پارچه هاي ابريشم يافت شده است.

*** تكيه عقيلي

با اجراي طرح محرم تا محرم شركت عمران و بهسازي شهري ايران كه بخشي از پروژه بازآفريني شهري در بافت تاريخي شهر گرگان است، كار مرمت تكيه عقيلي بافت تاريخي سبزه مشهد شهرستان گرگان به اتمام رسيد و تحويل هيات امناي آن شد.

عمليات مرمت اين تكيه با پيگيري هاي اداره كل راه و شهرسازي بعنوان نماينده شركت عمران و بهسازي شهري ايران در استان از سال گذشته و با صرف اعتبار حدود 150ميليون تومان آغاز شد.

قدمت تاريخي تكيه عقيلي به دوره پهلوي دوم بر مي گردد و مرمت اين تكيه شامل نازك كاري داخل ساختمان، اسكلت بندي، سقف و نما و حتي در و پنجره ها با حفظ سبك و معماري زمان ساخت آنها انجام شده است.

*** تكيه شاهيني

كار مرمت تكيه شاهيني در محله سبزه مشهد گرگان شامل اجراي عناصر سازه اي سقف، اجراي كانال هاي گربه رو جهت جلوگيري از نفوذ رطوبت به بنا،برچيدن عناصر سازه اي چوبي سقف و مهار موقت بنا توسط كفراژ بندي و شمع گذاري،سفال چيني سقف،شستشوي سفالي هاي سقفي، پتك كوبي سقف،اجراي سازه سقف، بندكشي آجر كاري نما، اجراي آجر فرش كف، نازك كاري داخل ساختمان،نما و حتي در و پنجره ها بوده كه با حفظ سبك و معماري زمان ساخت آنها انجام شده است.

عمليات اجرايي مرمت اين تكيه قبل از ماه محرم سال گذشته با پيگيري هاي اداره كل راه و شهرسازي گلستان بعنوان نماينده شركت عمران و بهسازي شهري ايران در استان و صرف اعتبار 150 ميليون تومان آغاز ش و براي برگزاري مراسم عزاداري دهه اول محرم به روال هر سال در اختيار متوليان آن قرار مي گيرد.

 زیربناي پروژه 60 متر مربع در دو طبقه كه در طبقه اول تكيه و در طبقه همكف آشپزخانه بوده است. مالکیت خصوصی و وقفی، نوع سازه دیوار باربر آجري و داراي پلاني تكيه نزديك به شكل مربع بوده و قدمت آن به بيش از 150 سال مي رسد.

*** تكيه اصطبار

تكيه اصطبار واقع در محله دوشنبه اي گرگان، قدمتي 130 ساله و زيربنايي به مساحت 120 متر مربع دارد و سازه آن ديوار باربري آجري است.

عمليات مرمت اين تكيه تاريخي گرگان از خردادماه سال 94 و با صرف اعتبار يك ميليارد و 300 ميليون ريال در دستور كار قرار گرفته است.

بازديد از خانه هاي تاريخي گرگان از جمله خانه كبير و پروژه هاي در دست اجراي ديگر اين حوزه راه و شهرسازي از برنامه هاي پاياني اين مراسم بود.

بافت تاریخی گرگان با وسعت نزديك به 150 هکتار و معادل پنج درصد از مساحت قانونی شهر و دارای سبکي معماری و جزو بافت هاي با ارزش همچون بافت شهرهاي يزد، اصفهان و تبريز بوده و وسیع ترین بافت تاریخی شمال ایران به شمار مي رود.

اين بافت از سمت شمال غرب و شمال به خیابان 30 متری رسالت، از شرق به خیابان گرگان جدید، میدان وحدت و خیابان پاسداران، از جنوب به خیابان فرد جهان و خیابان ملل تا تقاطع خیابان پاسداران و از سمت غرب به خیابان ایرانشهر (طالقانی)، میدان مازندران و خیابان جمهوری محدود می شود.

شهرستان گرگان با افزون بر 450 هزار نفر جمعیت مرکز استان گلستان است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار