مدیرکل هواشناسی گلستان خبر داد
سید محمدرضا رضوی اظهار کرد: الگوهای پیش‎یابی نشان می‎دهد از بعدازظهر امروز، ضمن افزایش شدت ناپایداری جوی، گلستان شاهد تشدید بارش‎های رگباری خواهد بود که با ارسال شش موج تناوبی تا صبح فردا ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۲۹۲۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷ 07 September 2016
مدیرکل هواشناسی استان گلستان گفت: پیرو اخطاریه ارسالی به دستگاه‎های استانی و رسانه‎ها، الگوهای هواشناسی استان حاکی از تشدید بارش‎ها از عصر امروز تا فردا است.

سید محمدرضا رضوی اظهار کرد: الگوهای پیش‎یابی نشان می‎دهد از بعدازظهر امروز، ضمن افزایش شدت ناپایداری جوی، گلستان شاهد تشدید بارش‎های رگباری خواهد بود که با ارسال شش موج تناوبی تا صبح فردا ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: طبق همین الگوی جوی، بیشترین تمرکز بارش در برخی از نقاط استان از جمله مراوه‎تپه، ناحیه کوهستانی گرگان، کردکوی، بندرگز و با شدت کمتری در شرق استان است.

رضوی ادامه داد: با توجه به موارد یاد شده، امکان آبگرفتگی برخی معابر و در نقاط مستعد، وقوع سیل ناگهانی دور از انتظار نیست.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی انجام شده، از صبح فردا پنج‎شنبه مرکز سامانه به سوی شرق جابه‎جا شده و از شدت ناپایداری جوی به تدریج کاسته می‎شود.

 عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با تاکید بر توجه به اخطاریه‎های صادره هواشناسی استان اذعان کرد: بی‎توجهی به این هشدارها به هیچ وجه معقولانه نیست و همه از جمله دستگاه‎های عملیاتی و مردم باید ضمن توجه به این اطلاعات مهم به نکات ایمنی توجه داشته باشند.

*نقش محوری هواشناسی طی ‎سال‎های اخیر در کاهش خسارات

رضوی ادامه داد: خوشبختانه طی سال‎های اخیر اهمیت هشدارهای جوی خود را در حوادث مختلف نشان داده و بدون شک توانسته از حوادث احتمالی منجر به فجایع بزرگ انسانی و خسارت‎های مادی جلوگیری کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر نیز نیروهای این مرکز به طور دائم و شبانه‎روزی در حال مانیتورینگ و رصد سامانه‎های جوی هستند تا در صورت لزوم اطلاعات در اختیار مدیریت بحران استان و دستگاه‎های مورد نیاز اطلاع‎رسانی شود.

رضوی با اشاره به روند صدور اطلاعیه و اخطاریه هواشناسی از سوی این مرکز افزود: این موضوع در جلسه کارشناسی این مجموعه مورد تائید قرار می‎گیرد و پس از تشخیص مدیریت بر مبنای نوع و میزان حادثه اطلاعیه و اخطاریه تهیه و برای دستگاه‎های ستادی و عملیاتی ارسال می‎شود.

 وی اضافه کرد: طی سال‎های اخیر تلاش شد تا دقت بیشتری بر نوع اعلام نوع اطلاع‎رسانی حادثه انجام گیرد و تنها در صورت ضرورت اخطاریه ارسال شود.

رضوی با اشاره به بارندگی روز جمعه اخیر در گرگان اضافه کرد: حجم بارشی که طی این روز در استان اتفاق افتاد در برخی مناطق با بارش چند ماه و حتی یک سال استان برابری می‎کرد و به نوعی منابع آبی استان را غنی کرد.

 وی یادآور شد: انتظار می‎رود بارندگی امروز هم به شکل رگباری و نقطه‎ای شرایط استان را به لحاظ سیل و آبگرفتگی تحت تاثیر خود قرار دهد که در صورت لزوم جزئیات این شرایط نیز به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

رضوی خاطرنشان کرد: همان‎گونه که بارها بیان شد شهروندان گلستانی در ایام پیش‎بینی شده از نزدیک شدن به رودخانه‎ها، قرار گرفتن در فضای باز و تردد در نقاط پرخطر خودداری کنند تا مبادا حادثه ناخوش‎آیندی روی دهد.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان با اشاره به اثرات مثبت بارندگی بر کشاورزی استان اذعان کرد: اثرات این بارندگی برای محصولات کشاورزی گلستان از جمله سویا و مرکبات عالی بوده و مطمئنا می‎تواند در افزایش کیفیت باردهی آنان تاثیرگذار باشد.

رضوی تصریح کرد: بارندگی‎های این ایام به ویژه در روزهای پایانی تابستان دارای شرایط و کیفیت ویژه‎ای است و باید ضمن توجه به هشدارهای هواشناسی به موضوع ایمنی فردی و جمعی توجه جدی شود.

هوای استان گلستان، ابری توام با بارندگی خفیف است، دمای هوا نیز بین 20 تا 25 درجه سانتی‎گراد متغیر و قرار است همچنان از شدت دما کاسته شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار