مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای:
در این جلسه، مهندس فرازجو مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای گلستان در خصوص وضعیت سال آبی گذشته گفت: متوسط بارندگی در سال آبی 94-95 حدود 617 میلی متر بوده است که نسبت به متوسط دراز مدت که 482 میلی متر بوده 28 درصد افزایش بارندگی را نشان می دهد.
کد خبر: ۳۲۴۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۰ 06 November 2016
سی و ششمین  کارگروه تخصصی سیل، مخاطرات دریایی، برق، آب و فاضلاب گلستان در شرکت آب منطقه ای گلستان با دستور جلسه گزارشی از وضعیت بارندگی سال آبی گذشته، گزارش مطالعات دفع آب های سطحی  و مدیریت سیلاب شهری شهرهای آق قلا و انبار الوم و گزارش میانکار مطالعات طرح جامع سیل استان برگزار شد.

در این جلسه، مهندس فرازجو مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب  شرکت آب منطقه ای گلستان در خصوص وضعیت سال آبی گذشته گفت: متوسط بارندگی در سال آبی 94-95 حدود 617 میلی متر بوده است که نسبت به متوسط دراز مدت که 482 میلی متر بوده 28 درصد افزایش بارندگی را نشان می دهد.

وی افزود: در منابع آب رودخانه ها ،در حوضه آبریز گرگانرود  در سال آبی گذشته مجموع حجم آبدهی 36 میلیون متر مکعب بوده که نسبت به دراز مدت 26 درصد کاهش آبدهی را نشان می دهد. 

مهندس فرازجو تصریح کرد: در بحث آب های زیرزمینی درپایان سال آبی گذشته در مجموع آبخوان های کم عمق و عمیق استان 72 میلیون متر مکعب کاهش داشتیم.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای استان بیان داشت: در مهر ماه سال جاری مقدار بارش 30 میلی متر بود که نسبت به دراز مدت 15 درصد و نسبت به سال آبی گذشته 35 درصد کاهش را نشان می دهد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای گلستان نیز در این جلسه در خصوص طرح جامع سیل استان گفت:  این طرح در سال 86 به تصویب کارگروه رسیده است و جذب اعتبارات آن هم استانی و هم غیر استانی را شامل می شود.

مهندس داود گیلک با اشاره به سیل های یک دهه اخیر در استان گفت: سیلاب های حدود یک دهه اخیر گلستان حدود 2700 میلیارد تومان خسارت به گلستان وارد کرده است و 450 نفر در این خصوص جان خود را در از دست داده اند.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای گلستان بیان کرد: ساماندهی رودخانه ها، ایجاد سیستم هشدار سیل، بازبینی اثرات طرح جامع سیل و توسعه و تدوین طرح دراز مدت جامع سیل از جمله اقدامات شرکت آب منطقه ای استان در خصوص پیشگیری و ایمن سازی استان نسبت به مدیریت راهبردی سیل است.

وی افزود: طرح جامع سیل استان که هم اکنون در دست بررسی و تدوین می باشد ،عدد 200 میلیارد تومان برای دوره زمانی معین و رعایت اولویت ها تعریف شده و در این مرحله اولویت خود را به نقاط حساس و خطر آفرین استان قرار داده است.

در ادامه مهندس رحمان نیا معاون اداره کل هواشناسی استان نیز گزارشی از وضعیت بارندگی و دما در سال آبی گذشته و همچنین پیش بینی ماه های آینده ارائه کرد. 

در خاتمه مهندس سید محسن حسینی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان ودبیر کارگروه سیل استان مطالعات دفع آبهای سطحی و مدیریت سیلاب شهری را با توجه به سکونت بیش از نیمی از جمعیت استان در شهرها بسیار حیاتی توصیف کرد و ضمن تشکر از شهرداریهای کلاله، علی آباد کتول،آق قلا و انبارالوم که نسبت به تکمیل مطالعات اقدام کرده اند، از سایر شهرداران نیز خواست نسبت به تسریع در این امر در شهرهای حوزه مدیریت خود در راستای ایمن کردن جان و مال شهروندان اقدام نمایند. 

                      


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار