نرخ بیکاری در استان یزد بالاتر از میانگین کشوری

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد: بخش خدمات بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و بخش صنعت و کشاورزی در ردیف‌های بعدی قرار دارند.
کد خبر: ۱۰۱۸۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ 24 December 2021

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، محمدرضا فلاحتی در اولین جلسه اتاق فکر کارآفرینی با موضوع «تدوین مدلی برای رفع مشکل بیکاری و کمبود نیروی انسانی» گفت: با وجود اینکه استان یزد زیرساخت‌های ویژه‌ای برای ایجاد اشتغال در مقایسه با سایر استان‌ها دارد، اما متاسفانه نرخ بیکاری استان در سال‌های اخیر روند صعودی به خود گرفته و حتی از میانگین کشوری نیز فراتر رفته و استان را درگیر معادله دو مجهولی کرده است.


وی با اشاره به موضوع مهاجرت نیروی کار غیربومی از دیگر استان‌ها افزود: حضور فرهنگ‌های مختلف در استان به افزایش آسیب‌های اجتماعی و حاشیه نشینی و ناامنی منجر می‌شود.


فلاحتی ادامه داد: در اینجا جمع شده ایم تا با خردجمعی بتوانیم بحران بیکاری را در استان به حداقل برسانیم و مدلی استخراج کنیم تا از طریق آن مشکل صنعتگر استان، فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار و اشتغال بانوان استان مرتفع گردد.


سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: براساس آمار‌ها ۶۲ درصد از بیکاران مرد استان، دیپلم و زیر دیپلم بوده که نسبت به فرصت‌های شغلی موجود بی تفاوت هستند. حدود ۷ هزار نفر از بیکاران زن استان نیز دیپلم و زیر دیپلم هستند و ۷۵ درصد بیکاران زن معادل ۱۹ هزار نفر فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس دارند و ۸۵ درصد شاغلان در مناطق شهری و ۱۵ درصد در مناطق روستایی سکونت دارند.


وی با بیان اینکه ۸۲.۸ درصد شاغلان استان را مردان و ۱۷.۲ درصد را زنان تشکیل می‌دهند، خاطرنشان ساخت: از مجموع ۴۳ هزار و ۱۷۱ نفر بیکار استان، ۹۰.۹ درصد در مناطق شهری و ۹.۱ درصد در مناطق روستایی سکونت دارند که ۴۲.۶ درصد بیکاران استان را مردان و ۵۷.۴ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.


فلاحتی تصریح کرد: بررسی سهم اشتغال بخش‌های مختلف اقتصادی استان یزد نشان می‌دهد که در سال گذشته، بخش خدمات با ۴۸.۵ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و بخش صنعت با ۴۳.۷ درصد و کشاورزی با ۷.۹ درصد در ردیف‌های بعدی قرار دارند.


وی با اشاره به طرح «زیست بوم ملی» اشتغال گفت: در صورت نهایی شدن و اجرایی شدن این طرح، نقشه راه هر استان براساس پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های آن استان و مناطق اش برنامه ریزی می‌شود و با برنامه ریزی اصولی می‌توان معضل اصلی استان که بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است را مرتفع کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار