8 چالش فضای سبز پایتخت

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران همزمان با روز درختکاری، 8 چالش عمده‌ای که فضای سبز پایتخت با آنها رو به رو است را بر شمرد.
کد خبر: ۱۹۲۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱ 05 March 2016
محمد حقانی با اشاره به روز درختکاری گفت: روز به روز از سطح فضای سبز تهران کم و در مقابل به سرانه ساخت و ساز این کلان شهر اضافه می‌شود.

وی با اشاره به این که هر شهر به عنوان موجودی پویا از یک بخش کالبدی شامل ساختمان‌ها و خیابان‌ها و یک بخش زنده شامل رودخانه‌ها و باغ‌ها تشکیل می شود، اظهار کرد: شهری ایده آل است که بین دو بخش آن، تعادل و توازن حاکم باشد اما در سال‌های گذشته درخت‌های تهران به تدریج قطع و باغ‌های آن به تدریج تخریب شده و جای خود را به برج‌ها و مال‌ها داده‌اند.

حقانی با بیان اینکه امروز سهم باغ ها از مجموع اراضی تهران به دو درصد هم نمی‌رسد، با اشاره به این که تعریف درستی از سرانه فضای سبز شهری نداریم، اظهار کرد: مسئولان شهری برای این که بیلان کاری خود را بالا ببرند، چمن‌های سه سانتی متری پارک‌ها را نیز جزو فضای سبز محاسبه و به عنوان سرانه فضای سبز شهری اعلام می کنند.

حقانی با بیان این که مسائل و مشکلات حوزه فضای سبز پایتخت را می توان در 8 محور کلی جست و جو کرد گفت: اولین محور، مشکلات کالبدی است که به معضل کمبود زمین مناسب برای درختکاری و ایجاد فضای سبز باز می‌گردد.

وی با اشاره به این که مشکل بعدی، افزایش سرسام آور ارزش زمین است، اظهار کرد: قیمت زمین در تهران به اندازه ای افزایش پیدا کرده که به کالایی سرمایه‌ای و تجاری تبدیل شده و در نتیجه، تبدیل زمین به باغ از نظر اقتصادی به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست.

حقانی با بیان این که سومین معضل، خودگردانی شهرداری‌ها و لزوم درآمدزآیی توسط خود آنهاست، تصریح کرد: شهرداری‌ها باید خودشان، بودجه مورد نیاز خود را تأمین کنند که این امر باعث می‌شود تا برای کسب درآمد از هر دست آویزی از جمله ساخت برج به جای باغ، استفاده کنند.

وی با اشاره به این که معضل بعدی، مسائل اقلیمی است، اظهار کرد: اقلیم تهران، خشک و نیمه خشک است که همین موضوع نگهداری از درختان و فضای سبز را دشوار می کند و مشکل بعد، این است که مسئولان شهری به جای درختکاری، چمن کاری می‌کنند و اگر هم درخت بکارند، اغلب درختان با اقلیم تهران سازگار نیست.

حقانی با بیان این که ششمین مشکل، مسئله فرهنگی است، تصریح کرد: تا امروز موفق نشده‌ایم اهمیت و ضرورت حفظ و توسعه درختان و فضای سبز را به مردم آموزش دهیم و در این خصوص به خوبی اطلاع رسانی کنیم و خلاء قانون، مشکل بعدی است،چراکه کاستی‌های حقوقی به این باز می‌گردد که ما با وجودی که قوانین خوبی داریم اما آنها را به خوبی اجرا نمی‌کنیم و مشکل آخر نیز این است که شهرداری‌ها به جای این که بر اساس قانون، به حفظ باغ‌ها اقدام کنند، در نابودی باغ‌ها مساعدت و مشارکت می‌کنند.

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در پایان با تأکید بر این که مسئولان شهری مدعی هستند که تنها در یک سال بیش از 5 میلیون اصله درخت در تهران کاشته‌اند، خاطرنشان کرد: سوال اینجاست چه کسی در مورد تعداد دقیق کاشت درختان مورد ادعا تحقیق کرده و تازه اگر این آمار دقیق باشد نیز فکر نمی‌کنم امروز50 هزار اصله از این درختان هم سبز مانده باشند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار