زنگنه: نامتان را مي‌گويم

کد خبر: ۲۸۵۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵ 27 August 2016
به گزارش تابناک یزد، روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «زنگنه: نامتان را مي‌گويم» با اشاره به این جمله وزیر نفت که برخی تلاش دارند در کشور سرمایه‌گذاری نشود، اگر لازم باشد نامشان و اینکه از کجا دستور می‌گیرند را اعلام می‌کنم، نوشت: «زنگنه همچنين در پاسخ به پرسش «اعتماد» كه درباره پرونده‌هاي مشابه با بابك زنجاني در وزارت نفت پرسيد، با اشاره به پرونده‌هاي متعدد سوءاستفاده در دولت گذشته توضيح داد: پرونده‌اي در وزارت نفت گم نشده و موضوع‌هايي مانند بابك زنجاني، موضوع خريد دكل و خريدهاي مشابه را دنبال مي‌كنيم. بحث مربوط به هزينه سه هزار ميليارد ريالي براي خريد كه هنوز بازپس گرفته نشده است هم پيگيري مي‌شود.
 
از زنگنه درباره جزييات اين تخلف‌ها پرسيده شد و او گفت: براي نمونه مي‌توان به پرونده بابك زنجاني، خريد دكل از چين و گم شدن آن و غيره اشاره كرد كه به قوه قضاييه ارسال شده است. يكي از پرونده‌هاي موجود در اين زمينه مربوط به فروش قير بوده است كه ارزش آن معادل ۳۰۰ ميليارد تومان ارزيابي شد اما باوجود پيگيري‌هاي ما پولي به خزانه دولت پرداخت نشده است و نمي‌توان همه تخلفات گذشته را فساد ناميد؛ چراكه بسياري از آنها بي‌انضباطي بوده است كه زمينه‌ساز فساد شدند و همين عامل سبب شد تا امروز وزارت نفت بيش از ۵۰ ميليارد دلار بدهكار باشد كه حاصل پرداختي‌هاي بي‌حساب و كتاب در فاصله زماني كوتاه گذشته بوده است؛ چرا كه در گذشته بدون هيچ اصولي به پيمانكاران بهاي كاري را كه انجام نداده‌اند پرداخت مي‌كردند.
مثلا به پيمانكاري كه ۶۰درصد در پروژه‌اش پيشرفت داشت ۹۰درصد پرداختي انجام شده بود؛ اين باعث مي‌شد انگيزه‌اي براي ادامه كار نداشته باشد و همين بي‌انضباطي‌ها باعث شد برخي پول‌ها را بخورند و از شرايط تحريم استفاده كنند. در پرونده نفتكش‌ها هم از آنجا كه پول نفتكش و كشتي خريداري شده از پول نفت تامين شده بود. هم‌اكنون از شركت نفتكش‌ها طلبكاريم كه البته بدهي ما به اين شركت هم از اين پرونده جدا است. زنگنه درباره ماجراي گم شدن نفتكش‌ها در دولت گذشته هم گفت: اين ماجرا در نتيجه تحريم بوده است؛ يك فرد يوناني قرار بود نفتكش‌ها را براي ما و به نام خودش خريداري كند كه پول‌ها را تحويل گرفته اما مشكلاتي در تحويل تعدادي از نفتكش‌ها بروز كرده اما وي پول ما را هم پس نداده است. خوشبختانه با ترفندهايي به تازگي اين شخص به ايران آورده و بازداشت شده است. گرچه فرد يوناني سرمايه‌گذار مدعي شده بود گناهي نداشته و در زمان خريد نفتكش‌ها در ليست تحريم‌هاي امريكا قرار داشته است اما بالاخره بخشي از پول‌ها را برده و مرتكب تخلف شده بود. وزير نفت درباره خسارت‌هاي ناشي از تاخير در امضاي قراردادهاي جديد نفتي و برداشت از ميدان‌هاي مشترك گفت: به عنوان نمونه تاكنون يك هزار ميليارد مترمكعب از پارس جنوبي گاز برداشت كرده‌ايم در حالي كه قطر دو هزار و ۴۰۰ ميليارد مترمكعب گاز از اين ميدان برده است كه ارزش آن حدود ۳۴۰ ميليارد دلار برآورد مي‌شود. هر چند تا پايان امسال با راه‌اندازي فازهاي جديد توليد ايران و قطر برابر مي‌شود اما برداشتي كه اين در گذشته از اين ميدان كرده است، هيچگاه قابل جبران نخواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار