لاریجانی: نیازمند آزادسازی اقتصادی هستیم/زمزمه های سرمایه داری در مجلس

لاریجانی با اشاره به ضعف 70 ساله ما در برنامه ریزی افزود در حال حاضر بودجه جاری کشور 90 درصد بودجه کل کشور است و معلوم است که ما نتوانستیم به چابک سازی دولت برسیم که علت آن اجرای بد قانون بوده است
کد خبر: ۳۲۹۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶ 15 November 2016
علی لاریجانی روز دوشنبه در پنجمین مراسم تجلیل از پیشکسوتان اقتصادی کشور در اتاق بازرگانی ایران طی سخنان انتقادی از وضعیت اقتصادی کشور با بیان اینکه در بسیاری از مسائل دچار عقب ماندگی هستیم گفت، بخشی از امور کشور در بخش های حکومتی باید از جاافتادگی برخوردار شود.

لاریجانی در این نشست با توجه اجرای غلط قانون مالیات بر ارزش افزوده اظهار می دارد این قانون نوعی حرکت به جلو بود اما اجرای غلط آن باعث ایجاد یک عامل مخرب در تولید تبدیل شده است.

او با اشاره به ضعف 70 ساله ما در برنامه ریزی افزود در حال حاضر بودجه جاری کشور 90 درصد بودجه کل کشور است و معلوم است که ما نتوانستیم به چابک سازی دولت برسیم که علت آن اجرای بد قانون بوده است

آزادسازی اقتصاد

با این حال رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید در برنامه ششم توسعه یک آزادسازی در اقتصاد ایجاد شود تا دوره تنفسی برای اقتصاد بخش خصوصی به وجود آید، ولی تا زمانیکه بخش خصوصی قوی نداریم، رشدی حاصل نخواهد شد.
وی گفت:‌ بخش های حکومتی و دیوانی دردسرهای زیادی برای بخش خصوصی ایجاد می‌کنند. از جمله عوارضی که شهرداری ها در جاهای مختلف می گیرند و نمی گذارند که بخش خصوصی در ابتدای کار تنفسی داشته باشد و باید فضای فعالیت برای بخش خصوصی فراهم شود.

او معتقد است یکی از مسائل مهم کشور بحث انحصارات است مثلا خوراک پتروشیمی در دست دولت است در حالیکه اگر کسی بخواهد در بخش پتروشیمی سرمایه گذاری کند افق حداقل 10 ساله دارد و باید از قیمت و فرمول متناسب و ثابتی برخوردار باشد. من از کمیسیون تلفیق خواستم برای این بخش ها که نقش مثبتی در صادرات دارند فرمول ثابتی به تولیدکنندگان از جمله دربخش پتروشیمی ارائه دهند.
وی با بیان اینکه اگر در قوانین موانعی برای سرمایه گذاری خارجی و داخلی وجود داشته باشد آنرا اصلاح می کنیم، گفت:‌ شما در جهت توانمند کردن بخش خصوصی به ما پیشنهادبدهیم ما هم معتقدیم باید فضای جدیدی خلق شود و انگیزه ها به سمت تولید بیشتر هدایت شود.

مشکلات ما درونی است. در اجرا مشکل داریم

لاریجانی می گوید اکثر مشکلات کشور درونی است و اگر هم منشاء بیرونی داشته باشد خیلی کم است، ما باید ببینیم که در داخل مشکل چیست که وضع این قدر پیچیدگی پیدا می‌کند. ولی بسیاری از قوانین خوب است و نظارت وجود دارد؛ حتی سالیانه تفریغ بودجه به مجلس ارایه می شود و بسیاری هم محاکمه می شوند اما هنوز مشکل داریم.

با این حال به نظر میرسد از نظر رییس مجلس شورای اسلامی برای درمان مشکلات اقتصادی کشور دو روش مورد نظر است. یا بایستی روش های اجرای قانون مورد تحدید نظر قرار گیرد و یا اینکه به سمت خصوصی سازی کامل اقتصاد حرکتی کنی.از گفته های لاریجانی چنین برمی آید که او گرایش محسوسی به سمت آزادسازی اقتصادی کشور دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار