دکتر «علی روحانی» در نوزدهمین نشست کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد كه پیرامون سه محور کلیدی هدف، محتوا و روش در آموزش خانواده برگزار شد، با اشاره به نتايج تحقيقاتي راجع به خردمندی، گفت: منظور از خردمندی این است که فرد از آنچه در اختیار دارد، آگاهی داشته باشد و بتواند در لحظه، درستترین تصمیم را گرفته و این تصمیم آسیبی به دیگران نزند.
وي با بيان اين در این تحقیق، خردمندی به دو نوع خردمندی عمومی و خردمندی فردی تقسیم شده است، اظهار كرد: تحقیق مذكور در مورد ۲۰ نفر از زنان مطلقه و ۲0 نفر از زنانی که از زندگی مشترک رضایت دارند، انجام شده است.
به گفتهي اين عضو هيات علمي دانشگاه، نتیجه تحقیق نشان داد که زنانی که دچار بحرانهایی از جمله طلاق شدهاند، خردمندی عمومی و فردیشان ارتقا یافته است، بنابراین فرزندان طلاق اگر دلبستگی و ایمنی مناسبی را تجربه کرده باشند، به دلیل تجربه چالشها و مسائل خانوادگی، در زندگی آتی موفقتر خواهند بود .
وی در ادامه خاطرنشان كرد: طلاقهای اتفاق نیفتاده دیروز، طلاقهای امروز را رقم زده است و این امر نشاندهنده اهمیت طلاق عاطفی در خانوادههاست .
روحانی در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به آرمانزدایی در جامعه، تغییر نمادهای سنتی و دینی و نبود آرمان و هدف در بین نوجوان و جوانان امروزی، افزود: تعیین هدف در آموزش ضروری است و آموزش حقوق شهروندی، خلا جامعه و خانواده است .
وی تصریح کرد: آموزش حقوق شهروندی سبب می شود که از دید فرد، دیگری نیز دیده شود و خانواده به جامعه گره خورده و در نتیجه از اعضای خانواده، شهروندانی خوب بسازیم .
طلاق گاهاً بهترین راهحل است
دکتر «مجتبی ملک افضلی» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد عنوان کرد: در برخی مواقع، طلاق بهترین راه حل است و اصراری بر این که طلاق مطلقاً منفور است، نبایستی وجود داشته باشد .
وی تصریح کرد: سیستم قضایی کشور، تشخیص موضوع مذکور را نمیدهد و با اصرار به زوجین مبنی بر ادامه زندگی، ممکن است آسیبهای جدیتری به خانواده وارد شود و چه بسا فرزندان طلاق خوشبختتر از فرزندان دعوا هستند .
وی افزود: هر کسی نباید قاضی یا وکیل در حوزه خانواده شود و باید افراد با شرایط مناسب برای این امر مهم انتخاب شوند .
ملک افضلی تصریح کرد: جامعه، دینی است و طبق دین و براساس روایات، یکی از ویژگیهای زن خوب مطیع بودن است بنابراین بایستی در ارائه راهکارها در مورد آموزش خانوادهها، به دینی بودن جامعه توجه ویژهای شود .
اصلاح سنتهاي غلط خانوادهها
«ونوس عامری» دبیر کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد نيز با تاکید بر اهمیت دادن آگاهیهای مختلف از جمله آگاهی حقوقی به خانوادهها، تصریح کرد: اگر زوجین دلیلی برای زندگی داشته باشند، وکلا نمیتوانند به قصد مالی آنها را به جدایی سوق دهند .
وی با تاكيد بر اين كه سنتهای غلط باید اصلاح شود، عنوان کرد: فرهنگ کنترل زنان توسط مردان سبب آسیبهای جدی به خانواده شده است و باید جامعه به سمتی رود که به زنان به عنوان موجود مستقل توجه شود .
عامری در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به سیر نزولی توجه به موضوعات تربیتی و اجتماعی در نظام آموزش و پروش، افزود: بچهها در مدارس فعالیت اجتماعی انجام نميدهند و مدارس تنها نقش علمی دارد که این امر بسیار آسیب زاست .
آسیبشناسی سیستم آموزش و پرورش
«حمیده رادپور» رییس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش یزد، ابهام در هویت و بیهدفی را از مشکلات جوانان امروز و از عوامل مهم و مسئلهساز در بین خانواده عنوان كرد و افزود: باید در مورد عوامل زمینهساز شکلگیری هویت در دوره های کودکی و نوجوانی تدبیری اندیشید .
وی پیشنهاد کرد كه آموزش خانوادهها از حالت مستقیم و یکطرفه به صورت گروهی تغییر کند تا افراد در گروهها و با حضور متخصص مسائلشان را مطرح و با کمک خودشان این مسائل حل و فصل شود .
دکتر اسعدی از اعضاي عيات علمي دانشگاه با انتقاد از کارکرد آموزش و پرورش، عنوان کرد: آموزش و پرورش نیاز به آسیبشناسی دارد و کلاسهای رسمی مانند کلاسهای مشاوره قبل از ازدواج، ناکارآمد است و بهتر است این قبیل آموزشها در چهارچوب آموزش و پرورش عملیاتی شود .
دکتر «منوچهر علی نژاد» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز عنوان کرد: آموزش به خانوادهها بعضاً خصلتهای محلی هم دارد.
به گفته وی، مثلاً خانوادههای یزدی در مورد تحصیلات فرزند خود سختگیر هستند ولي به تفاوتهای فردی کودکان توجه نمیکنند و خود خانوادهها در بروز برخی اشکالات مربوط به نظام آموزش و پرورش سهیم هستند .
تعیین هدف، محتوا و روش در آموزش خانواده
دکتر «سید محسن موسوی» عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به خانواده به عنوان کارآمدترین نهاد جامعه، عنوان کرد: در هدفگذاری در بحث آموزش خانواده بایستی به بهروزی و نشاط خانواده در کنار چالشها و آسیبهای این حوزه نیز توجه کرد .
وی تصریح کرد: مسائل اجتماعی خانواده نسبی، پویا، پیچیده و متغیر است و خانواده، مفهومی انتزاعی دارد اما بایستی به بعد انضمامی خانواده نیز توجه کرد .
اين عضو هيات علمي دانشگاه افزود: آموزش خانواده برای طبقات مختلف جامعه متفاوت است و در نتیجه مسئله و هدف آموزش بسته به طیف و طبقه مخاطب، متفاوت خواهد شد.
وی تاکید كرد كه در آموزش خانواده باید به همه ابعاد از جمله تعامل خانواده با جامعه توجه کرد .
گفتني است؛ در اين نشست تني چند از اساتيد دانشگاه و فعالان اجتماعي نيز به ايراد سخن پرداختند.