خانه حیران، خانه صنایع دستی استان می‌شود

خانه حیران به عنوان یکی از بناهای بجا مانده از دوره قاجاریه در یزد به زودی به خانه صنایع دستی استان تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۷۳۱۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵ 06 April 2019

«خانه حیران» از بناهای قدیمی یزد و متعلق به دوره قاجار است که دارای ساختمانی چهار طرفه متناسب با فصول مختلف سال، دربند و هشتی، بادگیری بزرگ و نسبتا منحصر به فرد و سایر بخش‌های یک بنای معماری است .
این خانه از بناهای قدیمی یزد است که در محله‌ فهادان قرار گرفته و مانند سایر خانه‌هایی با معماری ایرانی اسلامی دارای چهار فصل نظیر بخش زمستانه و تابستانه است.
وجود دالان، دربند و هشتی، دو بادگیر منحصر به فرد از جمله ويژگی‌های خانه حیران در شهر میراث جهانی یزد بوده که زیباترین بخش این خانه همان بادگیر عریض است.
این خانه دارای دو حیاط  مرکزی و فرعی است که در حیاط اصلی حوض بزرگ مستطیل شکل بزرگ و در حیاط فرعی که در ضلع شرقی بنا وجود دارد حوض کوچکتری قرار گرفته است.
 البته ایوان بزرگ این خانه هم محلی برای گذران عصرهای گرم تابستان بوده و محلی برای نگهداری خمره‌های بزرگ، تخت و دیدن شب‌های کویر است، در زیر ایوان این خانه زیرزمینی وجود دارد که در دو طرف بالای این ایوان در و گوشواره سه دری قرار گرفته است .
در مقابل یک اتاق پنج دری که در دو طرف آن دو اتاق سه دری واقع شده، دیوارها کاه گلی و با گچ اندود شده‌اند که نقوش گچ کاری شده‌ی آن دلنواز و زیبا است .
حیاط خانه نیز با آجر خشت سنگفرش شده و کنگره دیوارها با آجر نما کاری شده است و در گوشه‌ای از خانه نیز بخشی شبیه به حمام سنتی، ایجاد شده که معماری جالب توجهی دارد .
«سید مصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا–منطقه یزد، با بیان روایت دست به دست شدن سرنوشت این خانه تصریح می‌کند: این خانه هر چند از نظر معماری و زیبایی شبیه به خانه‌های دیگری در بافت تاریخی است اما روایت جالبی را پشت سرگذاشته است .
وی اضافه می‌کند: ابتدا این خانه به عنوان اداره میراث فرهنگی و بعدا به عنوان بخش صنایع دستی در نظر گرفته شده بود اما پیشنهادات مختلفی را از سر گذراند و آنقدر دست به دست شد تا این که دوباره با مشارکت بخش خصوصی به حوزه صنایع دستی واگذار شد .
این مسئول در پایان از خانه حیران به عنوان خانه صنایع دستی یاد کرد و گفت: خانه حیران به عنوان خانه‌ای با کاربری کامل صنایع دستی در بافت تاریخی و در آینده‌ای نزدیک، مورد بهربرداری قرار خواهد گرفت .

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار