رئیس اداره پنبه و دانه‎های روغنی جهاد کشاورزی استان گلستان خبر داد:
موسی‎خانی با بیان این‌که بذوری که به کشاورزان معرفی می‎شود یک ‎هزار و 470 تومان یارانه دارد، خاطرنشان کرد: کشاورزان برای این‌که از بذور استاندارد استفاده کنند و هم‌چنین از یارانه بهره‎مند شوند باید به این کارگزاری‎های مجاز مراجعه کنند و همراه بذر خود حتماً از باکتری تثبیت‎کننده‌ی ازت استفاده شود.
کد خبر: ۲۴۵۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴ 14 June 2016
علی موسی‎خانی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به این‌که عمده‌ی کشت استان گلستان غلات است و این روزها کشاورزان در حال برداشت غلات در این استان هستند در نوار جنوبی و مناطقی از شمال گلستان که دارای آب کافی است کشاورزان کشت دوم را انجام می‎دهند و معمولاً سویا و آفتابگردان را به عنوان کشت دوم انتخاب می‎کنند.
وی با بیان این‌که کشاورزان برای دریافت بذور استاندارد می‎توانند به مراکز خدمات مراجعه کنند، تصریح کرد: کشاورزان پس از دریافت حواله‌ی بذر و همراه داشتن کپی کارت ملی خود می‎توانند به کارگزاری‎های مجاز که از سوی مراکز خدمات به آن‌ها معرفی می‎شود، مراجعه کنند.
موسی‎خانی با بیان این‌که بذوری که به کشاورزان معرفی می‎شود یک ‎هزار و 470 تومان یارانه دارد، خاطرنشان کرد: کشاورزان برای این‌که از بذور استاندارد استفاده کنند و هم‌چنین از یارانه بهره‎مند شوند باید به این کارگزاری‎های مجاز مراجعه کنند و همراه بذر خود حتماً از باکتری تثبیت‎کننده‌ی ازت استفاده شود.
رئیس اداره پنبه و دانه‎های روغنی جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به این‌که کشاورزان باکتری تثبیت‎کننده‌ی ازت را در زمان کاشت با بذور خودشان آغشته کنند، اذعان کرد: در این صورت کشاورزان می‎توانند 300 کیلوگرم ازت را در اختیار گیاه قرار دهند و در واقع گیاه را از کود ازته بی‎نیاز کنند و در واقع باکتری تثبیت‎کننده ازت، کود را در اختیار گیاه قرار می‎دهد.

کشاورزان حواله‌ی بذر و کپی کارت ملی خود را به همراه داشته باشند
وی با بیان این‌که کشاورزان می‎توانند بذور آفتابگردان را از کارگزاری‎های مجاز خریداری کنند و یارانه بذور آفتابگردان را دریافت کنند، ابراز کرد: ما برنامه 5 هزار هکتاری برای گیاه آفتابگردان پیش‎بینی کردیم که چندین رقم وارداتی و تولید داخل را در استان تدارک دادیم و کشاورزان برای استفاده از ارقام بذر آفتابگردان باید حواله‌ی بذر و کپی کارت ملی خود را به همراه داشته باشند.
موسی‎خانی با اشاره به این‌که برخی از بذور آفتابگردان «هیبرید» است، اظهار کرد: بذور آفتابگردان «هیبرید» عملکرد بالایی دارند و زودرس‎تر و هم‌زمان رس‌تر از ارقام دیگر بذور آفتابگردان هستند و برای برداشت با ماشین بسیار مناسب است.
رئیس اداره پنبه و دانه‎های روغنی جهاد کشاورزی استان گلستان به کشاورزان گلستانی در راستای زراعت سویا توصیه کرد: کشاورزان از آتش‎ زدن بقایا حتی‎المقدور خودداری کرده و تلاش کنند این بقایا را در خاک حفظ کنند زیرا این بقایا به عنوان یک کود برای زراعت دوم محسوب می‎شود و باعث افزایش ماده‌ی آلی و هم‌چنین حفظ رطوبت خاک می‎شود.

کشاورزان از علف‎کش‎های پیش‎رویش استفاده کنند
وی افزود: با توجه به بارندگی‎های زیادی که داشتیم مشکل علف‎های هرز را خواهیم داشت و کشاورزان می‎توانند قبل از این‌که کشت مزارع‎شان آغاز شود از علف‎کش‎های پیش‎رویش استفاده کنند و درصدی از عف‎های هرز را به این روش کنترل کنند و علف‎های هرز باقی‎مانده به‌صورت پس‎رویش است و حتماً از دستگاه‎های کارنده مناسب استفاده شود.
موسی‎خانی یادآور شد: محققان برای زراعت سویا توصیه می‎کنند که 50 الی 60 کیلوگرم مصرف بذر در هکتار استفاده کنند و برای زراعت آفتابگردان ارقامی که وارداتی و یا خارجی است چهار الی پنج کیلوگرم استفاده شود و اگر ارقام داخلی در زمین استفاده می‎کنند به میزان هشت کیلوگرم باشد.
گفتنی است بخش کشاورزی حدود 7/32 درصد اشتغال، 85 درصد نیازهای غذایی و 27 درصد از سهم صادرات غیرنفتی و حدود 6/24 درصد تولید ناخالص داخلی استان گلستان را تأمین می‌کند.
کشت سویا هم اکنون در الگو کشت استان گلستان به‌خوبی جا افتاده است به‌طوری که به گفته‌ی مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان بیش از 65 درصد از کل سطح کشت و تولید این دانه‌ی روغنی در کشور از آن استان گلستان است.
دانه‌ی سویا با داشتن حدود 20 درصد روغن و بیش از 75 درصد کنجاله با پروتئین بالا،‌ بخشی از روغن خوراکی انسان را تأمین می‌کند و کنجاله آن نیز به مصرف دام و طیور می‌رسد.
کشت سویا در استان پس از برداشت محصولات پاییزه به عنوان کشت دوم در بهار و تابستان انجام می‌شود.
90 درصد سویای گلستان به کشت بهاره اختصاص دارد که کشاورزان پس از برداشت گندم اقدام به کشت سویا در مزارع خود می‌کنند که بهترین زمان کشت آن تا 10 تیرماه است.
سویا جزو گیاهان آبی است که مصرف آب آن در طول دوره‌ی رشد بین 400 میلیمتر تا 800 میلیمتر است.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار