حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار اساتید دانشگاه ها و پژوهشگران:
حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند: برای اهداف بیست‌ساله نظام اسلامی برای دستیابی به جایگاه ایرانی مقتدر، عزتمند، مستقل، متدین، ثروتمند، برخوردار از عدالت و دارای حکومتی مردمی، پاک، جهادگر، دلسوز و پرهیزگار ، مراکز دانشگاهی پایه و اساس این اهداف والا است
کد خبر: ۲۴۸۱۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸ 19 June 2016


حضرت آیت الله خامنه‌ای عصر شنبه در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه ها ، نخبگان علمی و پژوهشگران، پارک‌های علم و فناوری و مراکز علمی و تحقیقاتی، با ترسیم اهداف بیست‌ساله نظام اسلامی برای دستیابی به جایگاه ایرانی مقتدر، عزتمند، مستقل، متدین، ثروتمند، برخوردار از عدالت و دارای حکومتی مردمی، پاک، جهادگر، دلسوز و پرهیزگار ، مراکز دانشگاهی را پایه و اساس این اهداف والا برشمردند.

ایشان با تاکید بر افزایش سرعت رشد علمی در دانشگاهها و مراکز علمی ، ایجاد و تقویت احساس هویت افتخارآمیز ایرانی ــ اسلامی در جوانان ، انقلابی بودن دانشگاهها و دانشجویان، و نقش آفرینی واقعی فرماندهان و افسران جنگ نرم را ز جمله الزامات تبدیل شدنِ نظام اسلامی به یک قدرت علمی مطرح، و الگوی مردم سالاری همراه با اسلام و معنویت، در دنیا دانستند. 

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید مجدد بر اینکه برگزاری جلسات با اساتید دانشگاهها و مراکیز پژوهشی ، به‌منظور تکریم علم و استادان علم است، به راه های ارتباطی متعدد خود با دانشگاهیان، نخبگان علمی و دانشجویان اشاره و خاطرنشان کردند و فرمودند: برگزاری این جلسات، علاوه بر نمادین بودن، تصویری اجمالی از فضای گفتمان علمی و فکری دانشگاهها ارایه میکند.

رهبر معظم انقلاب، سپس، نگاه به آینده کشورمان را از دغدغه‌های خردمندان، دانایان و نخبگان هر کشور برشمردند و گفتند: ترسیم چشم‌انداز آینده از آن جهت مهم است که اداره کشور در سالهای آتی  بر عهده دانشجویانی است که اکنون در دانشگاهها مشغول تحصیل و تلاش علمی هستند  و زنجیره علم و معرفت از آموزش و پرورش تا دانشگاه، وظیفه اصلی برای تحقق آینده مطلوب کشور را برعهده دارند.

حضرت آیت الله خامنه ای ضمن اشاره به سوال مهمی که پس از 20 سال، آینده مطلوب ایران چه خواهد بود، فرمودند:  اگر آینده مطلوب مورد نظر، ایرانی مقتدر، عزتمند، مستقل، متدین، ثروتمند و برخوردار از عدالت، و دارای حکومتی مردمی، پاک، جهادگر، دلسوز و پرهیزگار باشد، ضروریست که  مراکز دانشگاهی این شاخص ها را داشته باشند و نسل جوان را معتقد و مؤمن به این عناصر تربیت کنند. و اگر در دانشگاهها به این شاخص‌ها اهمیت داده نشود، در آینده، ایرانی وابسته، از لحاظ فرهنگی رها شده، مبتلا به گسست‌های اجتماعی و قومی و مذهبی و سیاسی، و دارای حاکمیت اشرافی را شاهد خواهیم بود.

ایشان همچنین فرمودند: نتیجه چنین آینده‌ای، کشوری خواهد بود با قله‌های ثروت در کنار دره‌های بدبختی و نابسامانی و محرومیت که نمونه بارز آن جامعه آمریکا یا وال استریت آمریکاییست. در چنین آینده‌ای، همه اقشار جامعه از رفاه برخوردار نخواهند بود و کشور، درواقع وال استریت ایرانی خواهد بود. 
به همین دلیل است که من همواره تأکید بسیار زیادی بر موضوع دانشگاهها، اساتید و وزرای علوم دارم زیرا رسیدن به آینده مطلوب ایران، نیازمند تربیت انسانهایی عالِم، صبور، مجاهد فی سبیل الله، کاربلد و شجاع است که این افراد عمدتاً در دانشگاهها پرورش می‌یابند.

ایشان در ادامه تربیت افراد با این ویژگی ها را ملزم ِ پیشرفت علمی،انضباط اخلاقی ، خویشتنداری دینی ،  بصیرت سیاسی  و ایجاد احساس هویت و افتخار در محیط دانشگاهها دانستند و درخصوص پیشرفت علمی ، بر لزوم افزایش سرعت رشد علمی تأکید کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای ضمن اشاره به نقش اساتید در ایجاد و تقویت هویت اسلامی و ایرانی در دانشجویان گفتند: استادان با بیان پیشرفتهای کشور در عرصه‌های هوافضا، نانو، هسته‌ای، زیست‌فناوری و پزشکی، می‌توانند احساس هویت را در دانشجویان زنده کنند. 

ایشان با تأکید بر اینکه ایجاد هرگونه احساس حقارت و واگرایی در دانشجویان، خیانت محسوب می‌شود، افزودند: دانشجویان باید همواره به ایرانی بودن و مسلمان بودن و انقلابی بودن خود افتخار کنند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: اگرچه ما در زمینه پیشرفتهای علمی عقب‌ماندگی تاریخی داریم اما با تلاش و انرژی جوانان با استعداد کشور می‌توانیم این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به برخی پایگاه های استنادی و مجلات معتبر در دنیا درباره قدرت علم ایران، فرمودند:
در اخبار گزارش ها درباره پیشرفت ها علمی ایران، خیره کنندگی پیشرفت های ایران،  ایران قدرت نوظهور علمی ست، ایران به‌دنبال تبدیل اقتصاد منبع‌محور به اقتصاد دانش‌محور است ، و  پیشرفتهای ایران در سلولهای بنیادی، علوم هسته‌ای، هوا ــ فضا، تبادل انرژی و فناوری اطلاعات  بیان شده است و این واقعیت ها باید به نسل جوان ایرانی منتقل گردد و جوانان ضمن احساس هویت، به ایرانی بودن خود نیز افتخار کنند. 

ایشان با برشمردن سخن نو، در عرصه مردم سالاری به عنوان یکی دیگر از افتخارات،اضافه کردند: نظام اسلامی ایران تنها حکومتی است که مردم سالاری را همراه با اسلام و معنویت ارائه کرده. مردم سالاری غرب، در واقع حزب سالاری است و احزاب در غرب بیشتر از آنکه یک شبکه گسترش یافته در میان مردم باشند، باشگاههای سیاسی متشکل از برخی سیاستمداران و سرمایه داران هستند.

ایشان در ادامه فرمودند: اگر این واقعیت‌های افتخار آمیز به جوان دانشجو گفته شود، او دیگر دچار حس واگرایی نخواهد شد و اگر هم برای ادامه تحصیل به خارج از کشور برود، قطعاً باز خواهد گشت زیرا احساس هویت و افتخار می‌کند.

رهبر فرزانه انقالاب درباره هویت اسلامی در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی نیز فرمودند: 
مسئولان دانشگاهها باید در مقابل هر اقدام و موضوعی همچون اردوهای مختلط که هویت اسلامی دانشگاهها را خدشه‌دار می‌کند، حساس باشند و با آن برخورد کنند.

ایشان با تأکید بر اینکه محیط دانشگاه، محیط تضارب آرا و بحث و چالش است، خاطرنشان کردند: وجود این فضا برای دوران پرانرژی دانشجویی اشکالی ندارد اما اشکال آنجا است که از این محیط برای مخالفت با انقلاب و ارزشهای انقلابی بهره برداری شود.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: وجود گرایش‌های مختلف سیاسی در دانشگاهها مانعی ندارد اما مسئولان دانشگاهها اعم از مدیران ارشد وزارتخانه و رؤسا و اساتید باید همواره مدافع و هدایت کننده فضای چالشی دانشگاهها به‌سوی مبانی و اهداف انقلاب اسلامی باشند و به هیچ وجه نباید از گرایش‌های مخالف انقلاب حمایت شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: دانشگاه و دانشجو باید همواره انقلابی باشند.

ایشان ضمن اشاره به برخی از گزارشها مبنی بر گرایش به‌ سوی جانبداری از جریانهای مخالف نظام، در برخی دانشگاهها خاطرنشان کردند: مسئولان آموزش عالی باید بسیار مراقب باشند تا دانشگاه تبدیل به جایگاهی برای واگرایی از مفاهیم و ارزشهای انقلاب نشود.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: وجود فضای انقلابی و تدین و یاد و نام امام(ره) از الزامات حتمی در دانشگاههاست. البته نباید در دانشگاهها فضای اجبار و زور و امنیتی به وجود آید بلکه باید فضای انقلابی و تدین را با کار طبیبانه و خردمندانه به وجود آورد.

 حضرت آیت الله خامنه ای بر حفظ روحیه امیدواری و نشاط در محیطهای علمی و تحقیقاتی، اهمیت دادن به علوم پایه، هدایت مقالات علمی به‌سمت نیازهای کشور، لزوم تبیین نقشه جامع علمی برای دانشگاهیان و تبدیل آن به برنامه و تأکید بر علوم انسانی اسلامی تاکید فرمودند.

 همچنین ایشان بر اهمیت دیپلماسی تاکید کردند و در ادامه اقتصاد مقاومتی را زمینه‌ساز عزت ملی و گره‌گشای نیازهای فعلی دانستند و گفتند: برخی می‌گویند با تأکیدهای مکرر بر عزت ملی، چگونه می‌خواهید نیازها و مشکلات فعلی جامعه را برطرف کنید که در پاسخ باید گفت: تنها راه علاج، اجرای واقعی و صحیح سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.

رهبر انقالاب با تاکید بر اهمیت و اصل دانستن کار فرهنگی در دانشگاهها افزودند: البته کار فرهنگی به‌معنای برگزاری کنسرت و یا حرکات موزون در دانشگاهها نیست، بلکه مسئولان باید میدان را برای دانشجویان و اساتید ارزشی باز، و ذهنها را با فرهنگ اسلامی و انقلابی آشنا کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین اسایتید انقلابی را فرماندهان جنگ نرمف و دانشجویان انقلاب را افسران جنگ نرم خطاب کردند و فرمودند: 
وظیفه شما نیز نقش‌آفرینی واقعی و جدی است زیرا شدت جنگ نرم دشمن نسبت به  سالهای گذشته چند برابر شده است.

پرهیز از حضور و به‌کارگیری عناصر نامطمئن در دانشگاهها  توصیه  دیگر رهبر انقلاب اسلامی بود و فرمودند:  کسی که به هر بهانه‌ای مانند انتخابات و امثال آن، نظام را به چالش می‌کشد، نامطمئن است و صلاحیت حضور در دانشگاهها را ندارد، همان‌گونه که هیچ کشوری اجازه به چالش کشیدن نظام حاکم بر آن، را نمی‌دهد.

در ابتدای این دیدار جمعی از اساتید،پژهشگران و متخصصان حوزه‌های علوم مهندسی، علوم پزشکی و علوم انسانی در سخنانی پیشنهادها و نظرات خود را در مسائل مختلف بیان کردند.

و در پایان نیز اساتید دانشگاهها نماز مغرب و عشا را به‌امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه کردند و با حضور رهبری افطار نمودند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار