در کل استان ۳۳ هزار حلقه چاه در بخش کشاورزی وجود دارد که بیش از ۱۳ هزار حلقه چاه در این بخش فاقد مجوز هستند.
کد خبر: ۲۶۴۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶ 23 July 2016
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: در کل استان ۳۳ هزار حلقه چاه در بخش کشاورزی وجود دارد که بیش از ۱۳ هزار حلقه چاه در این بخش فاقد مجوز هستند.
مختار مهاجر شنبه در چهارمین جلسه‌ی حفاظت از آب استان، اظهار کرد: در کل استان ۳۳ هزار حلقه چاه در بخش کشاورزی وجود دارد که بیش از ۱۳ هزار حلقه چاه در این بخش فاقد مجوز هستند که باید نسبت به تعیین تکلیف آن‌ها چاره‌اندیشی کرد.
وی افزود: آب کشاورزی باید بر اساس حجم آب برداشتی محاسبه شود درحالی‌ که هم‌اکنون میزان مصرف آب کشاورزی بر اساس می‎شود و نیاز است که کنترل مصارف آب بخش کشاورزی بر اساس میزان حجم برداشت صورت گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان به بحث کنترل برق و شرکت ملی فرآورده‌های نفتی برای بیش برداشت از چاه‎های دارای مجوز اشاره و تصریح کرد: با کاهش حجم آب و افزایش بیش‌تر مصرف برق برای برداشت میزان معین آب، لازم است نصب کنتورهای هوشمند جایگزین برق مصرفی شود.
وی به موضوع تمدید پروانه چاه‌های کشاورزی و نبود کنتور در استان اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات برای تمدید پروانه‌ی چاه‎های کشاورزی این است که کشاورز مبلغ ۶ تا هفت میلیون تومان بابت نصب کنتور هوشمند پرداخت کند و این در حالی است که هیچ کنتوری برای نصب در استان در نظر گرفته نشده و باید ابتدا نسبت به تهیه‌ی آن اقدام می‎شد.
مهاجر تأکید کرد: هم‌اکنون مطابق قوانین آب مصرفی کشاورزی باید بر اساس کنترل حجمی آب برداشت شود و اگر قرار است برحسب مصرف برق انجام شود، باید قانون اصلاح شود.
وی ادامه داد: هم‌اکنون گفته می‌شود بیش‌ترین میزان برداشت آب در زمینهٔ کشاورزی است در حالی‌ که میزان آب بخش کشاورزی و شیلات و محیط‌ زیست در یک سرفصل محاسبه می‌شود و در صورت جایگزینی کنترل آب برداشت‌شده نسبت به برق مصرفی، می‌تواند به نتایج قابل استنادتری در این حوزه دست‌ یافت.
وی اضافه کرد: بر این اساس قرار است آب منطقه‌ای گلستان نسبت به‌اضافه برداشت آب در بخش کشاورزی اقدام کند که از نظر ما این اجحاف در حق کشاورزانی است که مسیرهای قانونی بهره‌برداری از چاه‌ها و آب‌ها را طی کرده‌اند.

منبع: مهر
برچسب ها: چاه غیرمجاز ، گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار