نماینده مردم علی آباد کتول در نطق میان دستور مطرح کرد:
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از بی توجهی به توسعه متوازن و بی عدالتی درتوزیع بودجه های ملی، گفت: قانون هدفمندی یارانه ها و اجرای نادرست آن بار سنگین اقتصاد را افزایش داده است.
کد خبر: ۲۸۰۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴ 18 August 2016
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از بی توجهی به توسعه متوازن و بی عدالتی درتوزیع بودجه های ملی، گفت: قانون هدفمندی یارانه ها و اجرای نادرست آن بار سنگین اقتصاد را افزایش داده است.

اسدالله قره خانی در نشست علنی امروز چهارشنبه ( 27 مرداد ) درنطق میان دستور، گفت:  31 مرداد ماه سالروز مصوبه تاسیس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  که تجربه  گرانسنگی بوده و از افتخارات صنعت دفاعی کشور و نمادی از تحقق موفقیت آمیز اقتصاد مقاومتی و عزم  ملی در تولید دفاعی؛ و الگویی غرورآفرین در توجه به توان و قابلیت درونزای کشور درهمه عرصه ها را است.
انتقاد از بی توجهی به توسعه متوازن و بی عدالتی درتوزیع بودجه های ملی

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی، افزود: طبق گزارش ها و آمارهای رسمی و غیررسمی رکود سنگین درصنعت و بنگاه های تولیدی مهم ترین معضلی است که هم اکنون با آن دست به گریبانیم که از جمله دلایل آن اشباع بازارهای داخلی در اثر بالابودن ظرفیت توان تولید داخلی بوده که مازاد برنیاز مصرف است.

وی تاکید کرد:  یکی از راهکارها برای برون رفت از شرایط رکود کنونی و همچنین حل معضل بیکاری که از بین برنده امید و جرات در نیروی کار جوان  و تحصیلکرده است، اهتمام ویژه به صادرات می باشد؛ کالاهای ایرانی به دلیل عدم عضویت ایران در پیمان های بین المللی با تعرفه و قیمتی غیررقابتی به دست مصرف کننده خارجی می رسد، اما راهکار حل این مشکل درنظرگرفتن تعرفه سنگین واردات به کالاهای غیرضرور و کالاهایی که توان تولید آن در داخل کشور وجود دارد می باشد که با تخصیص درآمدهای حاصله از این تعرفه ها به کالاهای صادراتی به عنوان جوایز و رقابتی شدن کالای ایرانی دربازار بین المللی کمکی شایان گردد.

این نماینده مردم از مجلس دهم ، تصریح کرد: از جمله معضلات دیگر درجامعه عدم توسعه متوازن و بی عدالتی درتوزیع بودجه های ملی است.

قره خانی گفت: هم اکنون طبق آمار بانک مرکزی 57 درصد تسهیلات به استان تهران اختصاص پیدا کرده و بیش از 74 درصد تسهیلات کشور تنها بین 7 استان و 26 درصد باقیمانده در بین 24 استان توزیع می گردد، بنابراین این شیوه نه تنها موجب تمرکزگرایی بلکه باعث اختلاف شدید طبقاتی بین مناطق کشور وبی عدالتی و مشکلات اجتماعی می گردد.
انتقاد از بی توجهی به توسعه متوازن و بی عدالتی درتوزیع بودجه های ملی

وی با بیان اینکه  وزارت اقتصاد و همچنین بانک مرکزی موظف به حمایت از استان های توسعه نیافته هستند، افزود:  با این رویه می توان از بروز حادثه غول پروری اقتصادی و محروم کشی جلوگیری کرد.

قره خانی ادامه داد: بارسنگین اقتصاد کشور همواره بر دوش وزارت نفت بوده و قانون هدفمندی یارانه ها و اجرای نادرست آن براین بار افزوده است، بنابراین حال که بیشترین بودجه های عمرانی و پروژه ای دراین بخش صرف می شود، از وزارت نفت می خواهیم بنا به فرمایش رهبری به صورت جدی و مسئولیت پذیرانه نسبت به اقتصاد مقاومتی که مبتنی بر اصول اقتصاد است  اهتمامی ویژه ورزیده و بامحوریت  خود وهمراهی وزارت صنایع و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از توان پیمانکاران بخش خصوصی و تجهیزات تولید اخلی در پروژه هااستفاده کنند؛ زیرا تنها راه توسعه بلند مدت حمایت از تولید و شرکت های پیمانکاری خصوصی داخلی است که به همراه خود اشتغال زایی، ارزآوری و توسعه دانش و رشد اقتصادی را درپی دارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، تصریح کرد: یکی از چالش های موجود در شرکت ملی نفت پایین بودن ضریب بازیافت مخازن هیدروکربونی است، به طوری که در حال حاضر ضریب بازیافت مخازن بین 23 تا 25 درصد است اما در کشور پیشرفته ای همچون نروژ این میزان 43درصد درمنطقه است، بنابراین این موضوع ضرورت سرمایه گذاری بیشتر واستفاده از تکنولوژی روز را دوچندان می نماید.

این نماینده مردم درمجلس دهم، گفت: عدم تزریق گاز به مخازن به تناسب نیاز مخزن، وضعیت نامناسب پالایشگاه های کشور به منظور تولید فرآورده های با ارزش افزوده بالا، تراز منفی گاز طبیعی  به ویژه در فصل سرما، وضعیت نامناسب سرمایه گذاری ها در بخش انرژی، مطالبه پیمانکاران و تاسیس شرکت های جدید، تامین منابع طرح هدفمندی یارانه ها از طریق شرکت نفت و شرکت های تابع آن، نبود برنامه بلندمدت در بخش انرژی، نبود تمرکز در بخش انرژی، نبود نهاد تنظیم مقررات و تعرفه گذاری(رگولاتوری) و کم توجهی به میادین مشترک از جمله چالش های وزارت نفت است.
انتقاد از بی توجهی به توسعه متوازن و بی عدالتی درتوزیع بودجه های ملی
قره خانی گفت: در سواپ نفت و گاز، تقویت نظام پیمانکاری و پرورش پیمانکاران، استفاده از توان ساخت داخل، امکان استفاده از شرکت های خدمات انرژی و تقویت اسکوها باید دقت لازم  صورت گیرد.

وی افزود: استان گلستان امروز با صحنه غم انگیزی انتقال آب از سرشاخه های اترک و گرگان رود و دهنه زرین رود از طریق استان  های همجوار، همچون سمنان و خراسان شمالی مواجه است، همچنین سرچشمه های زرین گل در علی آباد کتول، تنها سرچشمه آب کشاورزی نیست، بلکه شاهرگ حیات شهرستان است و انتقال آن به هر جایی و به هر بهانه ای، غیرقابل بحث است.

قره خانی گفت: از سازمان محیط زیست تقاضا دارم  نسبت به واگذاری مدیریت مناطق حفاظت شده جنگل ابر که متعلق به استان گلستان است، اقدام عاجل کند.

وی هنچنین از وزارت نیرو تقاضا کرد  که نسبت به احداث شبکه های اصلی و رفعی در پایاب سد کبودوال برای کلیه زمین های شهرستان علی آباد کتول و بخش کمالان اقدام لازم به عمل آورد.

قره خانی تاکید کرد:  از وزارت نیرو می خواهم نسبت به احداث آب بندان روستاهای الازمن، عباس آباد، برفتان، محمد آباد و رحمت آباد اقدام لازم را به عمل آورند.

وی افزود: از وزارت نیرو می خواهم که نسبت به برق دار نمودن چاه های باقی مانده شهرستان اقدامات لازم را به عمل آورد.

این نماینده مردم درمجلس دهم تصریح کرد: از وزارت نیرو می خواهم که نسبت به احتساب تعرفه های برق شهرستان علی آباد کتول در فصل تابستان، متناسب با مناطق نیمه گرمسیری اقدام لازم را به عمل آورد.

وی ادامه داد: از وزیر محترم نیرو می خواهم نسبت به قرارداد ساخت نیروگاه با شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه به منظور صیانت از منافع ملی و استفاده از ظرفیت داخلی تجدیدنظر نمایند.

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی تاکید کرد: از وزیر  کشاورزی و رئیس  مدیریت و برنامه ریزی می خواهیم که نسبت به پرداخت وجوه گندم و جوهای خریداری شده از کشاورزان استان گلستان، اقدام عاجل به عمل آورند، همچنین از وزارت کشاورزی تقاضا داریم نسبت به پایلوت قرار دادن استان گلستان در کشت گلخانه ای با توجه به خشکسالی متمادی سال های اخیر و همسایگی با کشورهای آسیای میانه، حمایت جدی را مبذول نمایید.

وی از از وزیر کشاورزی درخواست کرد  که نسبت به امور دامداران و مرغداران و زنبورداران اهتمام بیشتری داشته باشند.

قره خانی از مدیرعامل دخانیات تقاضا کرد که نسبت به خرید و پرداخت پول همه توتونکاران اقدام موثرتری فرمایند.

وی از مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درخواست کرد که  نسبت به گازکشی روستاهای باقیمانده دامنه جنگلی دو دهنه محمدآباد و زرین گل دستورات لازم را صادر نمایند.

این نماینده مردم درمجلس دهم از وزیر ورزش و جوانان تقاضا کرد نسبت به احداث سالن های ورزشی در روستاهای باقیمانده شهرستان اقدام لازم را به عمل آورد.

عضو هیات ریسه کمیسیون انرژی افزود: از رئیس بنیاد مسکن می خواهم نسبت به طرح هادی روستاهای باقیمانده شهرستان اقدامات لازم را به عمل آورد، همچنین

از وزارت کشور می خواهم نسبت به اصلاح نقشه جغرافیایی مرز استان اقدام لازم را به عمل آورد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار