مدیرکل هواشناسی گلستان عنوان کرد
محمدرضا رضوی روز یکشنبه در نشست خبری با رسانه های گلستان اظهار کرد: استفاده از آب چاه برای برنج کاری در هیچ منطقه ای از جهان مرسوم نیست و به صورت متداول از آب های روان و رودخانه ها ، پشت سدها و آب بندان ها برای این کار استفاده می کنند.
کد خبر: ۲۸۲۱۶۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹ 21 August 2016
 مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: ریزگردها و حفر چاه هایی با عمق 220 متر برای رسیدن به آب و استفاده از آن برای کشت محصول پرآب طلب برنج، نشان دهنده ورود گلستان به مرز خشکسالی و بحران های پس از آن است.
محمدرضا رضوی روز یکشنبه در نشست خبری با رسانه های گلستان اظهار کرد: استفاده از آب چاه برای برنج کاری در هیچ منطقه ای از جهان مرسوم نیست و به صورت متداول از آب های روان و رودخانه ها ، پشت سدها و آب بندان ها برای این کار استفاده می کنند. 
وی بیان کرد: این درحالی است که استفاده نادرست از ظرفیت آبی استان، گلستان را سریعتر از زمان پیش بینی شده وارد دوران خشکسالی خواهد کرد که تغییر این شیوه های ناصحیح یک ضرورت انکار ناپذیر است. 
مدیرکل هواشناسی گلستان افزود: حفر بی رویه چاه های کشاورزی در استان در شرایطی رخ می دهد که امسال میانگین بارش ها بیشتر از سال گذشته بود ،اما هنوز راه های بهره برداری درست از این منابع آبی آموخته و عملیاتی نشده است.
رضوی ادامه داد: مطابق برآوردهای انجام شده، در فصل کشاورزی گذشته ، 4 برابر ظرفیت آبی استان صرف تولید انواع محصولات شد که با این روش افزایش عمق چاه های حفر شده برای رسیدن به آب دور از انتظار نیست. 
وی گفت: علاوه بر آن ، بی توجهی به حفظ مراتع و جنگل ها و رعایت نکردن اصول کشاورزی مانند شخم و شیار بر خلاف شیب زمین ، زمینه بروز سیلاب را فراهم کرده که نمونه های آن هر چند وقت یک بار در استان قابل مشاهده است.
مدیرکل هواشناسی گلستان بیان کرد: به عنوان نمونه بارش 40 میلیمتری باران هفته گذشته به جاری شدن سیل و خسارت فراوان در شهر مینودشت منجر شد که ریشه های این آسیب را باید در نابودی مراتع و جنگل ها جستجو کرد. 
رضوی؛ تغییر و نابودی اقلیم گلستان را یکی از آسیب های جدی این استان دانست و گفت: اگر فکری اساسی برای حل این مشکل در زمان مناسب نشود ، بی تردید آسیب های جدی تری در انتظار مردم استان خواهد بود. 
وی بیان کرد: گلستان اگر چه استانی برخوردار از منابع طبیعی و جنگل های سرسبز است ،اما احاطه این کمربند سبز توسط دو بیابان در مناطق شمالی و شرقی، احتمال تخریب سریع و زودهنگام آن را تشدید خواهد کرد. 
مدیرکل هواشناسی گلستان افزود: بی توجهی به بیابان زدایی در بخش های شمالی، موجب افزایش وزش باد از قسمت شمالی و شرقی استان شده که نتیجه آن نابودی جنگل های استان و ورود گرد و غبار و ریزگردها به گلستان است. 
رضوی اظهار کرد: علاوه بر این موارد ، پسروی سالیانه آب خلیج گرگان هم خطر در کمین مانده اقلیمی استان گلستان است که دلیل اصلی آن تغییر سیاست های روسیه در استفاده از آب رودخانه های منتهی به خزر می باشد.
وی ادامه داد: هم اینک بیش از 80 درصد آب خزر از طریق رودخانه ولگا تامین می شود که روسیه با هدف بهره برداری، آنها را برای مصارف کشاورزی در زمین های سیبری اختصاص داده است. 
مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: با این برنامه ریزی، بخش عمده ای از زمین های سیبری قابل کشت شده و تولید محصولات کشاورزی این کشور به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافته است ،اما سالانه حدود 10 سانتیمتر از آب خزر کم می شود که ادامه یافتن این شیوه ، خشکسالی قطعی خلیج گرگان را در پی خواهد داشت.
رضوی بیان کرد: یکی از آسیب های جدی خشک شدن خلیج گرگان ، افزایش رطوبت منطقه و احتمال شیوع بیماری مالاریا و برخی بیماری های دیگر است که در صورت تلاش برای برطرف نشدن آن ، باید در انتظار رخ دادن حوادث و اتفاقات تلخ بود. 
وی بر لزوم تغییر نظر کشاورزان گلستان در استفاده از آب چاه برای برنج کاری نیز تاکید کرد و گفت: برای هر هکتار زمین شالیزاری در سال 15 هزار متر مکعب آب استفاده می شود که با همین مقدار آب می توان در 40 هکتار زمین ، پنبه کشت کرد. 
استان گلستان واقع در شمال کشور یک میلیون و 900هزار نفرجمعیت دارد، این استان در سال های اخیر به دلیل کاهش نزولات جوی و بی توجهی به مصرف بهینه بویژه در بخش کشاورزی و خانگی با مشکل خشکسالی و کمبود آب مواجه شده است، این مساله حتی در فصل گرم سال تامین آب شرب شهروندان را نیز با چالش روبرو می کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار