رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی از بیان برخی آمارها مبنی بر قرار داشتن گلستان در صدر استانهای مستعد بروز بیماری سرطان ابراز نگرانی کرد و گفت: تاکنون هیچ آمار رسمی مبنی بر رتبه بندی مناطق مختلف کشور در این مورد منتشر نشده است.
کد خبر: ۳۱۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱ 16 October 2016
رئیس دانشگاه علوم پزشکی از بیان برخی آمارها مبنی بر قرار داشتن گلستان در صدر استانهای مستعد بروز بیماری سرطان ابراز نگرانی کرد و گفت: تاکنون هیچ آمار رسمی مبنی بر رتبه بندی مناطق مختلف کشور در این مورد منتشر نشده است.

تقی ریاحی در همایش روز جهانی غذا در گرگان اظهار کرد: با اجرای برخی برنامه های آموزشی و همچنین تقویت ارائه خدمات پزشکی ، شیوع سرطان در استان به میزان چشمگیری کاهش یافته ،اما همچنان در برخی مناطق از جمله نقاط مرزی ، سرطان دستگاه گوارش فوقانی نظیر مری و معده شایع است. 
وی بیان کرد: براساس برآوردهای اولیه شیوع سرطان به صورت کلی در استان گلستان به یک سوم سال های گذشته کاهش یافته است که تلاش می کنیم این آمار با تداوم اجرای سیاست های در پیش گرفته، کمتر شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان به افزایش تعداد بیماران سرطانی استان در سال های اخیر نیز اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی این افزایش، آگاه شدن آنها از بیماری مخفی مانده و همچنین توسعه خدمات تخصصی مرتبط با این بیماری است.
ریاحی ادامه داد: هنوز به صورت دقیق ارتباط نوع و کیفیت غذا با ابتلا به سرطان مشخص نیست، اما آنچه که باید در دستور کار همه مسئولان و مردم قرار گیرد ، تولید محصولات غذایی با کیفیت و عاری از سموم است. 
وی گفت: گلستان استانی وابسته به کشاورزی است که تلاش برای تولید محصولات سالم زراعی می تواند منجر به پرورش نسل هایی سالم ، هوشمند و بدون هر گونه بیماری شود. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: بررسی ها نشان می دهد هم اینک کیفیت تولیدات کشاورزی و زراعی در مناطق روستایی استان مطلوب نیست و به صورت جدی باید از تولید برخی محصولات اعلام نگرانی کرد.
دکتر ریاحی اظهار کرد: تلاش می کنیم با ارائه آموزش های متوالی و مستمر به روستاییان از طریق بهورزان و پرسنل آموزش دیده، در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر و تولید محصولاتی سالم و با کیفیت گام برداریم. 
وی افزود: یکی دیگر از نگرانی های مرتبط با تغذیه در برخی نقاط استان به خصوص در مناطق مرزی، آلودگی آب شرب است که هنوز اقدام عاجل و با ثبات در این مورد اتخاذ نشده است. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در ادامه بر لزوم تلاش برای تغییر ذائقه مردم استان در استفاده از مواد غذایی سالم و بهداشتی تاکید کرد و گفت: مصرف انواع لبنیات ، حبوبات ، گوشت و دیگر مواد غذایی به صورت فله ای و بدون رعایت استانداردهای بهداشتی ممکن است منجر به بروز بیماری هایی شود که سرمنشاء آن نامشخص و پیگیری برای رسیدن به سرنخ های اولیه آن ناممکن است.
ریاحی گفت: در برخی مناطق مانند غرب گلستان کشتارگاه های سنتی جمع آوری و مردم مدت ها است به مصرف گوشت های بسته بندی شده و بهداشتی روی آورده اند که امیدواریم این روش در دیگر مناطق استان هم توسعه یابد. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار