آنچه شهروندان در آستانه انتخابات شوراها باید بدانند
مهندس محمد ولی علاالدینی - امروزه با توسعه زندگی شهری و روستایی ، زندگی آرام و لذت بخش اجتماعی و تعامل انسانها در یک اجتماع به عنوان شهر و روستا ، ضروری است تا یک جامعه به اتفاق هم به رشد و تعالی برسند.
کد خبر: ۴۱۵۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸ 29 April 2017
مهندس محمد ولی علاالدینی - امروزه با توسعه زندگی شهری و روستایی ، زندگی آرام و لذت بخش اجتماعی و تعامل انسانها در یک اجتماع به عنوان شهر و روستا ، ضروری است تا یک جامعه به اتفاق هم به رشد و تعالی برسند. 
با توسعه ارتباطات به ویژه شبکه های مجازی زمینه و ابزارهای لازم برای کمک به همدیگر بمنظور بهبود مستمر بیش از پیش فراهم شده است.
در آستانه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار داریم و همه باید بکوشیم شهرها و روستاها را با بهره گیری از تجربیات جوامع موفق بشری و بهره گیری از دستورات اسلامی و جهانی اجتماع زندگی خودمان را بخوبی بسازیم. از اینرو باید بدانیم چه می خواهیم؟ شهرها و روستاهای ما چگونه باید باشد؟  چشم انداز و اهداف قابل دست یافتنی چیست؟ چگونه برنامه ریزی شود تا نتایج مطلوب بدست آید؟ چگونه می توانیم در پایان 4 سال آینده صاحب شهر و روستایی خوب و مطلوب باشیم؟ 

پاسخ به این سوالات به انتخاب ما بستگی دارد. قبل از اینکه بخواهیم انتخابی انجام دهیم بایستی بدانیم شاخص های  یک جامعه شهری و روستایی امروزی چیست و چگونه و به وسیله چه اشخاصی می توانیم این شاخص ها را بهبود داده و یا به آنها دست یابیم.

استراتژی توسعه شهری از نگاه بین المللی City Development Strategy :

استراتژی برای توسعه شهری ، دستیابی به مدیریت و حاکمیت شهری بهبود یافته و نیز دستیابی به رشد اقتصادی و اشتغال فزاینده و کاهش فقر و تداوم آن می باشد.

شهرهای پایدار از نگاه بانک جهانی:

1_قابل زندگی هستند: برای همه ساکنین ، فرصت مشارکت و بهره وری از زندگی اقتصادی و سیاسی برخوردار باشند.
2- رقابتی هستند: دارای اقتصادی قوی با رشد اشتغال ، درآمد و سرمایه گذاری همه جانبه دارند. شرایط مناسب برای افزایش بهره وری افراد و موسسات فراهم می باشد.
3- خوب مدیریت و اداره می شوند: قدرت برای توسعه اجتماعی و اقتصادی شهر گفته می شود و به عناصر مهمی چون حساب پس دهی ، شفافیت و اصل رقابت توجه داشته و اهمیت می دهند.
4- بانکی هستند: سیستم مالی شهری کارآمد داشته و در استفاده از منابع درآمدی و هزینه ای خود برنامه داشته و موفق عمل می کنند.

تا اینجا می بینیم برای رسیدن به یک شهر مطلوب و واقعی در دنیای امروز بسیار فاصله داریم و برای کاهش این فاصله و رسیدن به آن چه باید بکنیم؟ 

اهم اقدامات بر اساس بخشهای فرهنگی ، اجتماعی ، ورزشی ، سیاسی و اقتصادی بشرح ذیل است:

فرهنگی ، اجتماعی ، ورزشی: 

- تعامل و همزیستی قومیتها
- همزیستی مسالمت آمیز و توام با احترام متقابل مذاهب و چند فرهنگی
- وجود نهادهای فرهنگی شهری ، ملی و بین المللی
- دارا بودن رسانه های ملی و بین المللی
- توسعه گردشگری (نقاط طبیعی، بافت های تاریخی، اماکن تاریخی و ...)
- تقویت و توسعه ورزشهای بومی و قهرمانی 
- شناسایی و کاهش آسیب های اجتماعی
- آموزش زبان های خارجی به اشخاصی که نقطه تماس با گردشگران و بازرگانان و فعالان اقتصادی هستند مانند رانندگان تاکسی، بازاریان، مردم و . . .
- برگزاری نمایشگاهها فستیوال های بین المللی، براساس توانمندیهای بومی مانند فستیوال توت فرنگی، سیب زمینی، گندم، طبیعت گردی، اقوام ، لبنبات ، یسکتبال ،سوارکاری،  کشتی ، والیبال و . . . در مجموع فعالیت بر مبنای کشاورزی و گردشگری
- آموزش های همگانی لازم در جهت ملی و جهانی شدن به مردم ، مدیران، اصناف ، صنعتگران ، فعالان اقتصادی و اجتماعی و . . . با همکاری NGO ها صدا و سیما و شبکه های مجازی
- احداث پارکهای آموزشی و علم و فنآوری ، موزه های علوم تخصصی علوم (مانند انرژی ، زیست محیطی ، تاریخی ، کشاورزی و صنعتی و . . . )
- توسعه مشارکت مردمی و همکاریهای اجتماعی
- افزایش امنیت اجتماعی
- کاهش رشد فقر
- توجه به نقاط پایین شهر و ایجاد امکانات رفاهی و ورزشی همانطور که در نقاط بالاشهر می شود

- افزایش نرخ متوسط تحصیلات
- احترام به فرهیختگان، علما  و دانشمندان و نخبگان
- توسعه اماکن تفریحی مانند شهربازی ، پارکها و . . .
- تقویت و حمایت از مساجد و اماکن مذهبی و مراکز فرهنگی و توسعه کتابخانه ها


اقتصادی:

- ایجاد و یا توسعه و تقویت زیرساختهای پیشرفته ارتباطی و مخابراتی
- توسعه ترمینال هوایی بین المللی
- سیستم حمل و نقل پیشرفته
- وجود نهدهای بین المللی مالی، حقوقی و دفاتر شرکتهای بین المللی
- مقاوم در مقابل بلایای طبیعی ، زلزله ، طوفان 
- حمل و نقل آسان و راحت ، مدیریت ترافیک و استفاده مناسب از اتوبوس و تاکسی و همچنین از امکاناتی مانند مونوریل که هم علاوه بر حمل و نقل مسافر زیبایی هم میبخشه
- ایجاد شهر هوشمند  Smart City
- دسترسی آسان فرودگاه ، ایستگاه راه آهن و پایانه های مسافری به مرکز شهر
- ایجاد رستورانها و هتل های بین المللی و درج آنها در سایتهای کشوری و بین المللی گردشگری
- ایجاد و تقویت فعالیتهای توسعه و اشتغال بویژه  تغییر رویکرد از خروج متخصص و فعالان اقتصادی به جلب و جذب آنها به داخل استان، شهر و روستا
- افزایش میزان درآمد سرانه مردم
- کاهش نرخ بیکاری
- رشد معقول تورم بمنظور رونق بازار
- ایجاد و توسعه مراکز بزرگ خرید

زیست محیطی و بهداشت:

- افزایش سرانه فضای سبز
- کاهش مصرف سوخت هوی فسیلی و استفاده از خودروهای برقی با بهره گیری از قانون بمنظور کاهش آلودگی 
- جمع آوری ، تفکیک زباله ها و مدیریت آنهاو در ادامه تولید برق از زباله
- دفع صحیح و تصفیه فاضلاب و استفاده از محصولات مرتبط مانند آب و کود و ...
- پرورش گل و گیاه و توسعه فضای سبز و استفاده از گل در نماهای منازل و اماکن
- توسعه بهداشت و سلامت عمومی

نتیجه:  اگر بدانیم از شوراهای شهر و روستا چه می خواهیم ،  یقینا اشخاصی به شورا راه پیدا می کنند  تا خواسته های موکلین خویش را برآورده کنند و در اینصورت شهر و روستایی آباد مطابق با استانداردهای جهانی خواهیم داشت .

در بخشهای بعدی در رابطه با توسعه در روستا خواهیم پرداخت تا در ایجاد روستای خوب نقش بسزایی داشته باشیم و نیز  در ادامه به موضوع توسعه شهر و روستا از نگاه اسلام می پردازیم تا در آینده شهر و روستایی خوب و  اسلامی داشته باشیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن ايماني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
سلام وقت بخير بله بسيار عالي خيلي خوبه اين مطالبهاي زيبا بشتر جنبه تخيلي دارد تا واقعيت متاسفانه در كشور ما كارها وبرنامه هايمان اغلب تئوري است وعمل در آن جنبه تشريفاتي دارد وبهمين دليل كشور اين گونه هست كه ميبينيد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار