کمبود بودجه کار بیابان‌زدایی در قم را کند کرده است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم، گفت: احداث ۱۶ بند و سد روی رودخانه قمرود و ۱۰ بند برای رودخانه قره چای سبب شده تا با قطع حق‌آبه‌ها، وضعیت بیابان‌های قم هر روز بغرنج‌تر از گذشته شود.
کد خبر: ۱۱۸۳۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲ 07 September 2024

به گزارش تابناک قم، محمدحسین بازگیر در گفت‌وگویی  اظهار داشت: به‌خاطر مشکلات انباشته زیست‌محیطی در قم هم اینک سالانه افزون بر 70 روز ناسالم برای همه گروه‌ها در این استان ثبت می‌شود.

وی با بیان اینکه قم جز استان‌های غبار خیز در کشور است، ادامه داد: به‌ خاطر خشکسالی و بی‌توجهی‌های صورت‌گرفته به مسئله محیط‌زیست، قم به دومین استان کشور در تولید گردوغبار تبدیل شده‌ است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم با بیان اینکه تالاب و مناطق حفاظت شده قم هنوز به کانون تولید گردوغبار تبدیل نشده است، گفت: بیش از 100 هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی قم به کانون تولید گردوخاک تبدیل شده که وضعیت 40 هزار هکتار از آن بحرانی است.

بازگیر عنوان کرد: 300 هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی قم مستعد تولید گردوخاک هستند و به کانون‌های آسیب‌دیده تبدیل شده که با وزش باد با سرعت 10 بر ثانیه سبب فعالیت این پدیده زیست‌محیطی می‌شود.

وی ادامه داد: کانون‌های آسیب‌دیده استان در طول سال 13 هزار تن گردوغبار را روانه شهر قم و برخی مناطق پیرامونی می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم، بیان کرد: احداث 16 بند و سد روی رودخانه قمرود و 10 بند برای رودخانه قره چای سبب شده تا با قطع حقابه‌ها، وضعیت بیابان‌های قم هر روز بغرنج‌تر از گذشته شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله‌ با ریزگردها در قم گفت: اقدامات جهت مقابله با بحران گرد و غبار در قم از سال‌های گذشته آغاز شده است، اما به دلیل کمبود اعتبارات با کندی مواجه شده و باید برای این معضل چاره‌اندیشی شود.

بازگیر با اشاره به دیگر موانع مقابله با ریزگردها و عواملی که سبب تولید کانون‌های گردوخاک در قم شده است، تصریح کرد: عدم تخصیص حقابه‌های زیست محیطی از موانع اصلی مقابله با ریزگردها در قم است و خشکسالی مستمر و استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، سبب فرسایش خاک و فرونشست زمین و ایجاد کانون‌های گرد و غبار شده است.

مدیرکل محیط زیست استان قم با بیان اینکه 22 دستگاه اجرایی در زمینه گرد و غبار وظیفه دارند، تصریح کرد: امید است با تخصیص اعتبارات و انجام مأموریت‌ها از روند افزایش گرد و غبار در استان قم جلوگیری شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار