آغاز واکسیناسیون رایگان تب برفکی در گلستان

واکسیناسیون رایگان تب برفکی دام‌های سبک و سنگین استان آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۶۳۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸ 24 August 2022

به گزارش تابناک گلستان، سرپرست اداره کل دامپزشکی گلستان گفت: برای پیشگیری از وقوع بیماری تب برفکی، اولین مرحله مایه کوبی تب برفکی در جمعیت دام سنگین (گاو و گوساله) و جمعیت دام سبک (گوسفند و بز) به صورت همزمان با سایر استان‌های کشور در واحد‌های روستایی پر خطر و محروم آغاز شده است.

علی کاووسی افزود : عملیات واکسیناسیون با استفاده از توان بخش خصوصی به صورت رایگان و به مدت ۶۰ روز ادامه دارد.

وی گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی واگیردار همراه با علائمی، چون تب، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر، زخم دهانی، زخم در سم و پستان است.

کاووسی پیش بینی کرد ، در این مرحله ۸۰ هزار راس دام سنگین و ۸۰۰ هزار راس دام سبک استان واکسینه شوند.

او از دامداران خواست با گروه‌های واکسیناسیون دامپزشکی همکاری کنند.

وی گفت : این بیماری می‌تواند با انتقال دام‌های بیمار به مناطق عاری از بیماری و یا تماس دام بیمار با دام‌های سالم، بزاق، شیر، ادرار، ترشحات و مایعات حاصل از پاره شدن تاول‌های دام مبتلا، لباس، کفش و لوازم آلوده افرادی که به مکان‌های آلوده رفت و آمد کرده اند جمعیت دام‌های حساس را مورد تهدید قرار دهد.

کاووسی با اشاره به احتمال افزایش شیوع بیماری تب برفکی در فصل های سرد گفت: بهترین راه برای پیشگیری و کنترل این بیماری واگیر رعایت اصول قرنطینه‌ای و امنیت زیستی، ضدعفونی مداوم و مستمر دامداری‌ها و جلوگیری از جابجایی و انتقالات غیرضروری دام‌ها است.

او در باره واکسیناسیون دام سنگین در واحد‌های صنعتی و نیمه صنعتی گفت: تأمین و تزریقات واکسن تب برفکی در این دامداری‌ها از تعهدات سازمان دامپزشکی خارج شده و بر عهده صاحبان این واحد‌ها است تا دام های خود را واکسینه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار