مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گلستان از اختصاص هشت میلیارد ریال اعتبار در راستای ساماندهی و اجرایی شدن عملیات مرمتی پل تاریخی آق قلا خبر داد.
کد خبر: ۱۳۰۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵ 17 November 2015
به گزارش ایرنا ابراهیم کریمی در نشست هماهنگی عملیات اجرایی مرمت پل تاریخی آق قلا در این شهرستان اظهار داشت: این اعتبار برای استحکام بخشی، مرمت و بازسازی این پل تاریخی، محوطه سازی وساماندهی دیواره سازی اطراف آن هزینه می شود و مباحث گردشگری نیز در دستور کار آینده قرار دارد. 
کریمی همچنین بر اختصاص درصدی از اعتبارات به مطالعات در خصوص پیرامون پل تاریخی آق قلا تاکید کرد. 
پل قدیمی آق قلا از آثار تاریخی منحصر به فرد با سبک معماری خاص و هوشمندانه است. 
علی نورانی نیا رئیس کمیسیون فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان نیز در سخنانی عملیات لازم برای بازسازی و ساماندهی پل را به چهار دسته استحکام بخشی، مرمت، لایروبی و ساماندهی وزیباسازی تقسیم نمود و قسمتی از این اقدامات را وظیفه اداره کل میراث فرهنگی دانست و بر همکاری دستگاه های دیگر از جمله شهرداری وآب منطقه ای در این زمینه تاکید نمود. 
الیاس هیوه چی فرماندار آق قلا نیز به تخصیص چهار میلیارد ریال اعتبار به شهرداری جهت ساماندهی، دیواره سازی پل و لایروبی رودخانه اشاره داشت و تاکید نمود: اعتبار تخصیص یافته برای به سرانجام رسیدن مرمت و بازسازی و استحکام بخشی هزینه شود. 
شهردار آق قلا نیز با بیان اینکه تمام توان فنی و کارگاهی شهر برای مرمت این پل تاریخی درکنار عوامل اجرایی خواهد بود، گفت: با توجه به برآورد هزینه های لایروبی رودخانه (گرگانرود) و فضا سازی درحد فاصل پل شهید باهنر و پل تاریخی 6 میلیارد و 500میلیون ریال اعتبار لازم است که نیازمند پیگیری بیشتر می باشد. 
کارشناس دفتر فنی استانداری گلستان نیز به بحث فاضلاب وپسماندهای خانگی و اسیدیته شدن آب و تاثیر مخرب آن بر پایه های بنای پل تاریخی آق قلا اشاره کرد و گفت: با توجه به گل ولای دهانه پل و فشارهای جانبی آن بر بنا و لزوم لایروبی رودخانه نیاز است تا برنامه زمان بندی به لحاظ اولویت اجراو عملیات تهیه گردد. 
پل تاریخی آق قلا، تنها پل با تزئینات آجری و بازمانده از دوران شکوفایی هنر آجر کاری در ایران است و هم اکنون مرمت و احیای این اثر تاریخی دردستور کارمیراث فرهنگی قرار گرفته است. 
پل آق قلا با قدمتی حدود 800سال از پل های شاخص گلستان و کشور است که پایه های پل در دوره سلجوقی و ساخت آن در دوره صفوی صورت گرفته است. 
پل آق قلا به شمار 919 در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت شده است و تنها پل دارای ˈتزئینات آجرکاری برآمدهˈ کشور بوده که بر روی گرگانرود در شهرستان آق قلا و در حدود 18 کیلومتری شمال گرگان واقع شده است. 
این پل دارای چهار دهانه با طاق جناغی و پایه هایی مستحکم بوده و پایه های پل در جهت شرقی (مخالف جریان آب) برای شکستن فشار آب به صورت مثلثی (موج شکن) شکل گرفته است. 
همچنین در جهت غربی (موافق جریان آب) به صورت نیم دایره است و موج شکن های پل که اندازه هر یک از اضلاع مثلثی آن به 45/3 متر می رسد، در دوره اخیر با سیمان اندود شده است. 
موج شکن های مثلثی و پشتیبان های نیم دایره پل تا نزدیک سطح پل بالا آمده است و در بالای تعدادی از پشتیبان ها، قاب های مستطیل شکلی تعبیه شده که امروزه دو عدد از آنها باقی است و برای تزیین یا قراردادن کتیبه در نظر گرفته شده است. 
سطح گذرگاه پل که از طرفین به ارتفاع 10/1 متر و پهنای 50 سانتی متر محدود شده، در گذشته سنگ فرش بوده اما در دوره اخیر آسفالت شده است. 
از مدتی قبل پل دیگری بر روی رودخانه گرگانرود در این محل ساخته اند که با احداث آن، رفت و آمد از روی پل قدیمی صورت نمی گیرد و تنها به عنوان یکی از آثار تاریخی برای عبور و مرور عابران پیاده و گردشگران استفاده می شود. 
بررسی های علمی نشان می دهد که در دوره قاجاریه در ضلع جنوبی این پل، قلعه ای نظامی با دو مناره و برج های دیده بانی متعدد وجود داشته و در واقع از این پل به عنوان دروازه ورود به شهر آق قلا استفاده می شده است. 
قدمت و اهمیت تاریخی و فرهنگی این پل باعث شده است که این اثر تاریخی در ردیف یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری کشور قرار گیرد. 
شهرستان آق قلا با افزون بر 109هزار نفر جمعیت از توابع استان گلستان و درفاصله 15کیلومتری گرگان واقع است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار