رئیس حفاظت محیط زیست گنبدکاووس از آبرسان تالاب بین‌المللی آجی گل به طول ۱.۵ کیلومتر واقع در شمال این شهرستان خبر داد و گفت: لایروبی کانال آلاگل به طول پنج کیلومتر در دست اقدام است.
کد خبر: ۱۱۷۰۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۶ 11 June 2024

به گزارش تابناک گلستان، احمد احمدی امروز (۲۲ خرداد ماه) در نشست خبری به‌مناسبت هفته محیط زیست، با بیان اینکه سال گذشته ۳۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های حفاظت و احیای تالاب‌های بین‌المللی شهرستان هزینه شد، اظهار کرد: لایروبی پنج کیلومتر از کانال آبرسان به تالاب‌ها، ساخت دریچه و نصب دوربین حفاظتی همراه نصب تجهیزات پایش آنلاین تالاب‌ها از جمله این طرح‌های اجرایی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: به واسطه مدیریت ناصحیح توزیع سیلاب در منطقه و رهاسازی آب ذخیره‌شده تالاب‌ها در سال‌های گذشته و وقوع دو سال خشکسالی همراه با سطح تبخیر سالانه ۱۸۰۰ میلیمتر، سال ۱۴۰۱ و اوایل ۱۴۰۲ تالاب‌های آلاگل و آجی‌گل به طول کامل خشک شد و سطح آب تالاب آلماگل به ۱۵ هکتار رسید.

او گفت: سه تالاب بین‌المللی که در بخش داشلی‌برون گنبدکاووس نزدیک به مرز ایران - ترکمنستان و در فاصله کمی نسبت به هم واقع شدند، در مجموع افزون بر ۳۰۰۰ هکتار مساحت دارند که بزرگترین آن‌ها آلاگل با ۲۵۰۰ هکتار و سپس آجی‌گل با ۳۲۰ هکتار و در نهایت آلماگل با ۲۰۷ هکتار وسعت است.

وی ادامه داد: با توجه به بارش باران از سال گذشته تا کنون همراه با چند مورد جریان یافتن سیلاب در مراوه‌تپه، خراسان شمالی و کشور ترکمنستان و حمایت فرماندار درباره اولویت‌بخشی به آبگیری تالاب‌ها، اکنون پهنه آبی تالاب آلماگل ۱۹۰ هکتار، آجی‌گل ۱۵۰ هکتار و آلاگل ۵۰۰ هکتار است.

رئیس حفاظت محیط زیست گنبدکاووس با اشاره به ظرفیت فراوان طبیعت‌گردی در شمال شهرستان، گفت: یکی از نقاط ضعف گنبدکاووس نداشتن زیرساخت‌های گردشگرپذیری است.

احمدی بیان کرد: در طول سال، هزاران نفر برای خریدن از بازارچه مرزی اینچه‌برون و دیدن تالاب‌های سه‌گانه به شمال گنبدکاووس سفر می‌کنند، اما ظرفیتی برای اسکان یا پذیرایی آن‌ها در منطقه وجود ندارد.

وی اظهار کرد: شمال گنبدکاووس با داشتن بازارچه مرزی، تالاب‌ها، سکونت قوم ترکمن با پوشش سنتی، غذا‌های محلی، آداب و رسوم، شترسواری، پرنده‌نگری و کویرگردی بسته کاملی از ظرفیت‌های گردشگری است که باید با همراهی دستگاه‌های متولی از آن‌ها بهترین استفاده شود.

وی از تشکیل دبیرخانه مدیریت زیست بوم تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس از سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: اجرای برنامه‌ها براساس کتابچه مدیریت زیست‌بوم و فرهنگ‌سازی و آموزش به جوامع محلی و دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها در اولویت است.

رئیس حفاظت محیط زیست گنبدکاووس افزود: اجرای طرح «سیپا» به‌عنوان یک برنامه بین‌المللی با هدف آموزش اهمیت تالاب‌ها و روش‌های مشارکت در حفاظت و احیای آن در مدارس دو روستای تنگلی و اوخی‌تپه و شهر اینچه‌برون واقع در حاشیه تالاب‌ها از جمله برنامه‌های با رویکرد فرهنگ سازی است.

وی شعار امسال هفته محیط زیست را «سهم من در تداوم حیات» اعلام کرد و گفت: بازدید مدیران دستگاه‌های اجرایی همراه جوامع محلی از مجموعه تالاب‌های شهرستان برای بررسی آخرین وضعیت و پیگیری امور، غبارروبی گلزار شهدای گمنام، برپایی میز خدمت و افتتاح دو خانه محیط زیست در کانون‌های پرورش فکری گنبدکاووس از مهمترین برنامه‌های اجرایی به‌مناسبت گرامیداشت این هفته بود.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار