رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان از افزایش کشت سویا در گلستان خبر داد و گفت: بذر سویا به میزان کافی در بازار موجود است و نگرانی بابت تامین بذر نداریم.
کد خبر: ۱۱۷۰۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۶ 09 June 2024

به گزارش تابناک گلستان، علی موسی خانی با اشاره به اینکه برای امسال ۲۷۸ تن بذر سویا در گلستان تدارک دیده شده است، اظهار کرد: ۶ شرکت در گلستان بذر سویا تولید می‌کنند و هم اکنون ارقام کتول، تپور، ساری، سامان وامیر قابلیت کشت در همه مناطق استان دارند.

وی با بیان اینکه در سال‌هایی نظیر امسال که میزان بارش‌ها و نزولات جوی بیشتر می‌شود تقاضا برای کشت سویا خصوصاً در شهر‌های کردکوی و بندرگز که سویا به صورت دیم کشت می‌شود، افزایش می‌یابد، گفت: بذر سویا به میزان کافی در استان وجود دارد و کمبودی برای تأمین بذر مورد نیاز کشاورزان وجو ندارد، اما برخی ارقام نظیر کتول که مورد تقاضای بیشتر کشاورزان است به دلیل درخواست بالا با کمبود روبرو می‌شود.

موسی خانی به کشاورزان توصیه کرد حتماً از بذر‌های گواهی شده استفاده کنند و افزود: همه ساله برخی از کشاورزان به صورت مستقیم از کشاورزان دیگر بذر مورد نیاز خود را خریداری کرده و یا از بذر‌های مرغوب برخی شرکت‌های خصوصی که در بازار موجود است، استفاده می‌کنند که با احتساب این بخش کمبودی در تأمین بذر وجود ندارد.

نزولات خوب جوی دلیل استقبال کشاورزان از کشت سویا است

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان با اشاره به اینکه قیمت بذر توسط وزارتخانه و پس از برآورد شرایط موجود و هزینه تولید تعیین می‌شود، گفت: بر اساس اعلام وزارتخانه قیمت فروش هرکیلو بذر سویا ۷۵ هزار تومان است.

وی از افزایش کشت سویا در استان خبر داد و افزود: سال گذشته ۸ هزار هکتار در استان سویا کشت شد، اما امسال پیش‌بینی می‌شود در سطح ۱۱ تا ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان دانه روغنی سویا کاشته شود که حدود سه تا چهار هزار هکتار بیشتر از پارسال است.

این مقام مسئول با بیان اینکه میزان عملکرد محصول در اراضی دیم به میزان قابل توجهی با میزان بارش‌ها و شرایط جوی مرتبط است، اما در اراضی آبی کشاورزان با کنترل آفات و تغذیه خوب می‌توانند عملکرد‌های قابل قبولی داشته باشند، گفت: زمان کشات سویا در استان گلستان از اواخر اردیبهشت تا دهم تیرماه و فصل برداشت آن از اواخر مهر ماه تا پایان آبان در استان است.

به گزارش ایسنا، امسال قیمت تضمینی هر کیلوگرم سویا از سوی دولت ۳۶۰ هزار ریال تعیین شده است، سویا دانه روغنی است که از روغن آن برای خوراک انسان و از کنجاله آن برای خوراک دام استفاده می‌شود.

سویا نسبت به شالی آب بسیار کمتری طلب می‌کند، توانایی تثبیت نیتروژن در خاک را دارد و از این طریق در تقویت خاک زمین مؤثر است. علاوه بر مصرف خوراک و انسان، در صنعت روغن کشی و تأمین غدای دام هم نقش ویژه‌ای دارد. به همین دلیل کارشناسان کشاورزی و مسئولین، کشاورزان را تشویق می‌کنند کشت سویا را جایگزین شالی کنند.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار