مدیرکل غله گلستان با اشاره به اینکه برای اولین بار در دومین ماه سال ۳۰ هزار همت از طلب گندمکاران کشور پرداخت شده است، زمان پرداخت طلب گندمکاران استان را اعلام کرد.
کد خبر: ۱۱۷۰۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵ 10 June 2024

به گزارش تابناک گلستان، روح الله مهری اظهار کرد: امسال بارش‌های باران به موقع و ۱۵ درصد نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشت به همین عملکرد گندم در استان گلستان از نظر کمی و کیفی رشد قابل توجهی داشته و هیچ گزارشی مبنی بر گندم‌های جوانه‌زده و آفت‌زده نداشته‌ایم.

وی با تأکید اینکه جهش تولید گندم در تمامی شاخص‌ها در استان گلستان محقق شده است، گقت: متوسط گلوتن گندم استان گلستان امسال بالای ۳۰ است و در برخی موارد گلوتن ۳۴ نیز گزارش شده است.

مدیرکل غله گلستان با اشاره به اینکه با ادامه این روند به احتمال زیاد امسال در تولید گندم خودکفا شده و حتی صادرات نیز خواهیم داشت، گفت: مصرف گندم کشور در حدود یازده و نیم میلیون تن گندم است و تا امروز نزدیک به ده میلیون تن گندم در کشور برداشت شده و به لطف خدا میزان برداشت از نیاز کشور فراتر خواهد رفت.

احتمال پرداخت طلب گندمکاران گلستان تا عید قربان

مهری با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در روز‌های آینده بخش قابل توجهی از طلب گندمکاران پرداخت می‌شود، گفت: برای اولین بار در دومین ماه سال ۳۰ هزار همت از طلب گندمکاران کشور پرداخت شده و در صورت تامین اعتبار به احتمال زیاد تا قبل از عید قربان طلب گندمکاران پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: امسال افزایش دو و نیم درجه‌ای دمای هوا در زمستان و ۱۵ برابری بارش‌ها در فصل پاییز را داشتیم که شرایط را برای رشد آفات زنگ زرد و قهوه‌ای در استان مهیا کرده بود و تا حدی نیز مزارع را گرفتار کرد، اما با تدابیر به موقع جهاد کشاورزی و رسیدگی‌های به موقع ما کاهش تولید و کیفیت محصول را در استان نداشتیم.

خودکفایی و صادرات گندم در نتیجه تدبیر درست شهید جمهور

مدیرکل غله گلستان واقعی شدن قیمت گندم و افزایش قیمت آن در سال جاری به میزان پنج برابر سنوات قبل از دولت سیزدهم را یکی از دلایل مهم افزایش سطح کشت گندم در کشور دانست و گفت: با تدبیر درستی که در دولت رئیس جمهور شهید گرفته شد کشاورزان برای کشت بیشتر گندم راغب شدند.

این مقام مسئول از افزایش ۴۶ درصدی برداشت گندم تا امروز در گلستان خبرداد و افزود: سال قبل در چنین روزی ۳۸۵ هزار تن گندم در استان خریداری کردیم، اما امسال تا امروز ۱۴۱ هزر تن گندم در استان خریداری کرده‌ایم.

کشاورزان برای برداشت محصول عجل نکنند

وی با بین اینکه صف‌های گندم تا چند روز آینده مدیریت می‌شود، گفت: به زودی کامیون‌هایی از استان‌های دیگر وارد استان گلستان می‌شود تا در کار حمل و جا به جایی گندم‌ها کمک‌کار استان باشند.

مدیرکل غله گلستان از کشاورزان خواست با توجه به وضعیت هوای گلستان در برداشت محصول عجله نکنند، و تصریح کرد: عجله و ازدحام کشاورزان برای برداشت محصول باعث می‌شود برخی از کمباین‌داران و کامیون‌ها نرخ خود را افزایش دهند.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار